کانسپت آرت چیست؟ کانسپت آرتیس کیست ؟، کانسپت آرت یعنی هنر مفهومی، اما تنها هنر نیست، بلکه هم هنر است و هم صنعت و کسی که این کار را انجام می‌دهد، کانسپت آرتیس نام دارد. کانسپت آرتیس نیاز داستان سرایان(قصه گویان) را برای به تصویر کشیدن قصه هایشان در تولید محصولاتی که به شکل انیمیشن و فیلم و صنعت بازی یا گیم است را تامین می‌کند. در ادامه این مطلب از سایت بالی بیشتر با واژه کانسپت آرت آشنا خواهید شد.

کانسپت آرت چیست؟(عناوین)

کانسپت آرتیس (هنرمند مفهومی)

یک کانسپت آرتیست(هنرمند مفهومی) فردی است که در طراحی‌های خود شخصیت‌ها، موجودات، وسایل نقلیه، محیط‌ها و سایر عناصر را به شکلی جدید تجسم و خلق می‌کند. از کانسپت آرت یا هنر مفهومی، برای تجسم ایده‌ها استفاده می‌شود تا مدل‌سازان، انیماتورها و تیم‌های VFX یا جلوه‌های ویژه بتوانند این ایده‌ها را برای تولید آماده کنند

کانسپت آرت(هنر مفهومی)

کانسپت آرت یک نمایش بصری می‌باشد که داستانی را بیان می‌کند یا نگاه خاصی را منتقل می‌کند. معمولاً در فیلم‌ها و بازی ها و انیمیشن‌ها برای انتقال دیدگاه و تنظیم لحن کل یک بازی یا فیلم استفاده می‌شود. هنر مفهومی یک نقطه مرجع قوی را فراهم می‌کند که به همسو کردن افراد خلاق که بر روی پروژه کار می‌کنند کمک می‌کند.

یک کانسپت آرتیس چطور کار می‌کند؟

سبک هنری کانسپت آرتیست‌ها با یک دیگر متفاوت است. برای مثال هنرمندی که برای Pokémon(نام یک انیمیشن) کار می‌کند، سبک طراحی بسیار متفاوتی دیگر هنرمندی که برای Blizzard (سازنده بازی وارکرافت) کار می‌کند، خواهد داشت. اما روند اصلی در این هنر یکسان می‌باشد. این خلاقیت و توجه هنرمند به دیتیل است که به آنها امکان می‌دهد سبک‌های مختلفی از شخصیت‌ها، موجودات یا هر عناصر دیگری را که برای تولید لازم است، طراحی کنند. به همین دلیل است که هنر مفهومی فرایندی بسیار دقیق با تعداد زیادی قطعات متحرک می‌باشد.

هر تصویری که در یک بازی ویدیویی یا فیلم یا انیمیشن ملاحظه می‌کنید، باید توسط یک کانسپت آرتیست طراحی شود. این موارد شامل سلاح‌ها، وسایل، وسایل نقلیه، شخصیت‌ها، لباس‌ها، ساختمان‌ها، فضاهای داخلی و… است.

برای هنرمندان مفهومی مهم است که یک کتابخانه بصری قوی بسازند که مانند پایگاه‌داده‌ای از ایده‌ها، اشکالها، پارچه‌ها، بافت‌ها و سایر مفاهیم مشابه عمل کند. یک کانسپت آرتیست باید به طور مداوم ایده‌های جدیدی را بر اساس خلاصه‌های خلاقانه خلق کند و البته زمان هم خیلی مهم است در فرایند ساخت.

آرت دایرکتور یا مدیر هنری جزئیات مختصری برای هنرمند می‌آورد. این موارد ممکن است برخی ویژگی‌های بصری یا هر چیز مرتبط با طراحی را توضیح دهد. سپس هنرمند مفهومی شروع به ترسیم ایده‌های می‌کند. آنها ممکن است 4، 10 یا 100 تصویر کوچک ایجاد کنند. اما این مرحله اکتشاف است که مهم‌ترین قسمت داستان نیز می‌باشد.

هنگامی که هنرمند چند ایده جالب پیدا می‌کند، با شروع اسکچ زدن یا راف اسکچ ، مفاهیم خود برای یک مرحله(یک رندر پَس) کامل می‌کند.

بهترین هنرمندان زاویه نمای جلو، پشت و یا حتی تمام زوایای عناصر را طراحی می‌کنند. آنها حتی ممکن است شامل چند عکس اکشن از پرش، یا چرخاندن یک سوژه یا یک عنصر باشد.

وقتی که اسکچ ها تمام شد، به مدیر هنری که مسئول نقد این طرح است ارجاع داده می‌شود. درصورتی‌که کارگردان تغییراتی داشته باشد، این بُرد بر اساس آن آپدیت می‌شوند. هنگامی که طراحی شخصیت نهایی شد، به‌عنوان مرجع برای همه افراد دیگر در مسیر ایجاد خلاقیت استفاده می‌شود.

هنرمندان مفهومی این پروسه را برای شخصیت‌ها، حیوانات، مناظر، وسایل و تقریباً هر عنصری که در یک صنعت می‌بینید تکرار می‌کنند. بااین‌حال بسیاری از هنرمندان مفهومی که در زمینه انیمیشن‌سازی فعالیت می‌کنند، عنوان شغلی هنرمند توسعه بصری را می‌گیرند. این ارتباط نزدیک با هنر مفهومی دارد.

هنرمندان مفهومی در صنعت انیمیشن و فیلم

والت دیزنی یکی از پیشکسوتان است که به طور مرتب از کانسپت آرتیس‌ها استفاده می‌کرد. در دهه 1950، مری بلر ” Mary Blair ” طرح‌های را برای انیمیشن های «سیندرلا»، «آلیس در سرزمین عجایب» و «پیتر پن» به سفارش دیزنی انجام داد. در طول سال‌ها، بسیاری از هنرمندان دیگر روی فیلم‌های دیزنی فعالیت کردند و شخصیت‌های رنگارنگ و تخیلی را برای جهانیان خلق کرده‌اند که این کمپانی به‌خاطر آنها مشهور است.

هنر مفهومی در پروژه‌هایی دیگر هم استفاده می‌شود که کاملاً متحرک نیستند، اما عناصر خارق‌العاده‌ای را در خود جای داده‌اند که در زندگی واقعی وجود ندارند و تخیلی هستند. بطور مثال، جورج لوکاس ” George Lucas ” از یک هنرمند به نام رالف مک کواری ” Ralph McQuarrie ” برای خلق نقاشی‌های روبات‌ها، سفینه‌های فضایی و سیارات بیگانه استفاده کرد که در نهایت منجر به توسعه «جنگ ستارگان» شد.

کانسپ آرت را از کجا شروع کنیم؟​

کانسپ آرت را از کجا شروع کنیم؟

حوزه کانسپت آرت به‌سرعت درحال‌رشد و به‌شدت رقابتی است. برای ورود به‌عنوان یک کانسپت آرتیست، بایستی به اصول پایه، آشنایی کامل داشته باشید، بهترین گزینه استفاده از دوره های نقاشی دیجیتال مقدماتی است که کورس آموزشی بایستی بطور علمی تدریس شده باشد. در دروره های آموزشی نقاشی دیجیتال یک سبک کار کردن فایده ندارد شما به عنوان یک کانسپت آرتیس هر عنصری را باید بتوانید طراحی کنید چرا که پروژه ها متفاوت است، مثل یک طراح گرافیک که هم طراحی پوستر انجام می‌دهد و هم طراحی لوگو.

در این مقاله میتوانیم به چند اصول پایه اشاره کنیم که بهترین روش برای شروع است.

این اصول به ترتیب شامل: 1-تمرین از روی سورس (تجزیه تصاویر با کمک گرافیک شیپ ها مثل مثلث و مربع و دایره و در کل اشکال دو بعدی) 2-اتصالات در طراحی و فضاسازی 3-درک سایه و نیم سایه 4-نور 5-رنگ 6-ترکیب بندی 7-آناتومی 8-پرسپکتیو و… می‌باشد.بایستی تمرین مکرر روزانه حداقل دو تا هشت ساعت داشت و این روند ادامه دار باشد.

سخن آخر

اکثر هنرمندان مفهومی برای بازی‌های ویدیویی و یا گیم ها از سبک هنری رئالیستی (واقعی) پیروی می‌کنند. اما دیگر هنرمندان برای انیمیشن‌ معمولاً از سبک‌های دیگر برای هر پروژه‌ای که طراحی می‌کنند، متفاوت است. البته رئالیسم هم می‌تواند جزئی از این سبک‌ها باشد.

اگر می خواهید یک هنرمند مفهومی شوید، ابتدا باید اصول را یاد بگیرید. روی اصول تمرکز کنید و هر روز نقاشی بکشید! اما برای کارهای طراحی نیز باید سلیقه خوبی داشته باشید(نگران نباشید هر انسانی خلاقیت خاص خودش را دارد و برای کمک به بشر حتماً راه حل های دارد، به خود نگویید که من خوش سلیقه یا خلاق نیستم، چون واقعیت ندارد). مانند یک طراح به محصول فکر کنید که صندلی، کامپیوتر، لپ‌تاپ، وسایل نقلیه می‌سازد. این اساساً کار یک کانسپت آرتیست است، با این تفاوت که این محصولات برای دارایی‌های دیجیتال طراحی شده‌اند.

همچنین انتخاب یک تخصص هنری مفهومی و پایبندی به آن کمک زیادی برای حرفه ای شدن می‌کند. اگر عاشق طراحی شخصیت هستید، روی آن فکوس کنید. اگر عاشق محیط‌ها یا موجودات خیالی هستید این مسیر را دنبال کنید. سعی کنید در سبک خود عمیق شوید و تمامی تمرکز خود را بر روی همان قرار دهید. بزرگترین افراد بشر سبک کاری خود را داشته‌اند.

اگر شما یک نوع هنر مفهومی را به‌خوبی طراحی کنید، نمونه کار شما شانس بسیار بیشتری برای برجسته شدن دارد و البته تنها کاری که باید انجام دهید این است که فقط به تمرین مکرر ادامه دهید.

برای رزومه سازی سعی کنید فقط بهترین کار خود را در رزومه خود به اشتراک بگذارید. اگر فقط دو طرح دارید که واقعاً به آنها اطمینان دارید، نمونه کارها را محدود به آن دو طرح نگه دارید. یک کارفرمای بالقوه ممکن است با دیدن همین دو طرح زیبا شما را استخدام کند.(میتوانید نمونه کار‌ های خود را در سایت های بی هنس، آرت استیشن و اینستاگرام به اشتراک بگذارید).

تاحدامکان شبکه‌سازی کنید. نشست های بسیاری در جهان در این حوزه اتفاق می‌افتد. این جلسه‌ها ممکن است به‌صورت حضوری یا آنلاین باشد و گاهی اوقات شامل سخنرانان مهمان از این صنعت است که پس از برگزاری سمینار سؤالات شما را پاسخ خواهند داد. با تبلیغ خود و قراردادن خود در آنجا راحت باشید!

خلاصه:

هنر مفهومی یک حرفه بسیار رقابتی است اما همچنین فوق‌العاده منحصربه‌فرد است. اینکه بتوانید ایده‌ها را تصور کنید، طرح‌های کاملی خلق کنید و مشاهده کنید که آنها زنده می‌شوند، واقعاً شغلی جادویی است که نمی‌توان آن را با چیزهای دیگری جایگزین کرد.یادتان باشد که این حرفه حد وسط ندارد و افرادی که به دنبال کانسپت آرتیس هستند، به دنبال فرد معمولی نمی‌باشند. بهتر است که انتخاب کنید که بهترین خودتان باشید.

کپی از متن با رعایت حق تالیف کننده و ذکر منبع حلال است.

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed