دریم‌ورکس انیمیشن (DreamWorks Animation) استودیوی انیمیشن سازی آمریکایی است که زیرمجموعه یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که خود زیرمجموعه ان‌ بی‌سی یونیورسال (NBC Universal) است. این استودیو در شهر گلندیل، کالیفرنیا مستقر است و فیلم‌های پویانمایی، برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های مجازی آنلاین تولید می‌کند.

تاریخچه کامل کمپانی DreamWorks

تاریخچه دریم ورکس در یک نگاه

دریم ورکس در 1994 

در 12 اکتبر 1994، سه نفر از بنیان گذاران صنعت سرگرمی، یعنی استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن، جفری کاتزنبرگ (Jeffrey Katzenberg) مدیر اجرایی سابق دیزنی و دیوید‌‌گفن (David Geffen) مدیر اجرایی موسیقی، DreamWorks SKG و واژه انگلیسی SKG حروف اول نام خانوادگی بنیانگذاران می‌باشد. برای ایجاد پایگاه استعداد، اسپیلبرگ هنرمندانی را از استودیوی خود در لندن به نام Amblimation آورد، و کاتزنبرگ برخی از کارمندان برتر انیمیشن دیزنی را به خدمت گرفت. برخی از هنرمندان آمبلیمیشن (Amblimation) در سال 1995 به DreamWorks آمدند، زمانی که آخرین ویژگی استودیو، بالتو، تکمیل شد و بقیه پس از بسته شدن استودیو در سال 1997 این کار را انجام دادند.

1995

در سال 1995، استودیو دریم ورکس یک قرارداد تولید مشترک با Pacific Data Images امضا کرد تا شرکت تابعه PDI، LLC را تشکیل دهد (مالک 60٪ PDI، LLC بود، در حالی که DreamWorks SKG مالک 40٪ بود) این واحد جدید فیلم‌های بلند رایانه‌ای تولید می‌کند که شروع آن در سال 1998 با انیمیشن Antz بود. درهمان سال این کمپانی، انیمیشن The Prince of Egypt را تولید کرد که هم از فناوری CGI (computer-generated imagery) و هم از تکنیک های انیمیشن سنتی در آن استفاده شده بود.

1997

در سال 1997، شرکت دریم ورکس با استودیوی بریتانیایی انیمیشن استاپ موشن Aardman Animations برای تولید و پخش انیمیشن (Chicken Run 2000) ، در یک فیلم استاپ موشن همکاری کرد. دو سال بعد آنها قرارداد را برای چهار فیلم دیگر تمدید کردند. با اجرای استاپ موشن آردمن (Aardman Animations) و تولیدات سنتی و کامپیوتری موجود، آنها هر سه سبک اصلی انیمیشن را پوشش دادند.این مشارکت شرکت دریم ورکس در تولید فیلم های استاپ موشن در بریستول و شرکت Aardman در برخی از فیلم های CGI ساخته شده در ایالات متحده را داشت.

2000

سه سال بعد، استودیو DreamWorks Animation را ایجاد شد، یک بخش تجاری جدید که به طور منظم هر دو نوع فیلم بلند انیمیشن را تولید می‌کرد. در همان سال DremWorks سهام اکثریت (90٪) را در PDI به دست آورد و آن را به PDI/DreamWorks، شعبه کالیفرنیای شمالی در بخش تجاری جدید خود تغییر داد.

2001

در سال 2001، انیمیشن SHREK اکران شد و اولین جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند را دریافت کرد. با توجه به موفقیت فیلم‌های ,CGI DreamWorks Animation درهمان سال تصمیم گرفت پس از دو فیلم بعدی خود یعنی اینمیشن های (Spirit 2002 و Sinbad) از کسب و کار انیمیشن‌های دستی خارج شود و در مجموع این استودیو چهار فیلم با دست طراحی کرد.

2004

با شروع (Shrek2) در سال 2004 انتظار می رفت که همه فیلم‌های منتشر شده، به غیر از برخی از تولیدات مشترک Aardman، با فناوری CGI تولید شوند. انتشار Shrek 2 و Shark Tale همچنین کمپانی پویانمایی دریم ورکس را به اولین استودیو انیمیشن‌سازی تبدیل کرد که دو انیمیشن را با فناوری CGI در یک سال تولید کرد.

2006

بخش انیمیشن به یک شرکت سهامی عام به نام DreamWorks Animation SKG, Inc تقسیم شد. انجام تجارت با عنوان DreamWorks Animation LLC در 27 اکتبر 2004 و از طریق بورس نیویورک معامله شد. کاتزنبرگ ریاست بخش جدید را بر عهده داشت، در حالی که اسپیلبرگ و گفن به عنوان سرمایه گذار و مشاور در هیئت مدیره باقی ماندند. DreamWorksAnimation همچنین منافعی را در PDI/DreamWorks به ارث برده است. شراکت DreamWorks Animation با Aardman پس از اکران Flushed Away در نوامبر 2006، با ارائه سه فیلم از پنج فیلم به پایان رسید. این اعلامیه قبل از اکران فیلم در 3 اکتبر با استناد به “تفاوت های خلاقانه” اعلام شد.DreamWorks Animation مالکیت مشترک حقوق همه فیلم‌های تولید شده با آردمن را حفظ کرد، به استثنای  انمیشن و شخصیت ها (والس و گرومیت Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit 2005) که آنها حقوق توزیع جهانی را حفظ کردند.

2007

در 13 مارس 2007، DreamWorks Animation اعلام کرد تمام فیلم‌های خود را که با هیولاها علیه بیگانگان شروع می‌شود، به صورت سه بعدی استریوسکوپی (stereoscopic) منتشر خواهد کرد. آنها به همراه یک فناوری جدید فیلم سازی سه بعدی به نام اینتل (InTru3D) آن را توسعه دادند.

2008

در سال 2008، DreamWorks Animation خط تولید خود را به بنگلور هند گسترش داد، جایی که آنها یک واحد ویژه در کمپانی Technicolor به نام واحد اختصاصی DreamWorks تأسیس کردند. این واحد متعلق به Technicolor است، اما DreamWorks انیماتورها را استخدام و آموزش می‌دهد، که سپس در پروژه‌های DreamWorks آنها را مشارکت دهند.

DDU (DreamWorks Dedicated Unit) در ابتدا فقط در برنامه های ویژه تلویزیونی کار می کرد، مانند مری ماداگاسکار   (2009 Merry Madagascar) و (Scared Shrekless 2010) و همچنین پروژه های DVD. در نهایت آنها شروع به همکاری در فیلم‌های بلند DreamWorks کردند، که همکاری با بخشی از انیمیشن (Puss in Boots 2011) شروع شد.

2009

از سال 2009، این استودیو مرتباً در فهرست بهترین 100 شرکت برای کار در مجله Fortune ثبت شد و به عنوان تنها شرکت سرگرمی در لیست، آنها بود و در سال 2009 رتبه 47، در سال 2010 رتبه 6، در سال 2011 رتبه دهم ، در سال 2012 رتبه چهاردهم ،  و در سال 2013 رتبه دوازدهم را کسب کردند.

تنوع و گسترش dreamworks از سال 2012-2015

در جولای 2012، کمپانی انیمیشن دریم ورکس پیشنهادی 155 میلیون دلاری برای خرید Classic Media برنده شد، که از آن زمان به DreamWorks Classics تغییر نام داد.در آگوست 2012، DreamWorks Animation یک سرمایه گذاری مشترک با شرکت‌های سرمایه گذاری چینی برای ایجاد یک شرکت سرگرمی مستقر در شانگهای به نام Oriental DreamWorks برای توسعه و تولید فیلم های اصلی چینی و برگفته از آنها تشکیل داد.

توسعه برند در سال 2013-2014

بر اساس گزارشی از لس آنجلس تایمز، در سال 2013 DreamWorks Animation در حال مذاکره با سونی پیکچرز برای توزیع فیلم‌های آینده‌اش، مانند اکران‌های The Croods و Turbo بود.

تمدید قرارداد با پارامونت نیز باز بود، اما فقط با شرایط مطلوب‌تر برای پارامونت آنها حتی یک سال تمدید قرارداد را پیشنهاد کردند، اما کاتزنبرگ مایل بود معامله بهتری به دست آورد. تقریباً در همان زمان، DreamWorks Animation وارد مذاکره با برادران وارنر برای یک معامله بالقوه پخش نیز شد، و تنها توسط استودیو رد شد. و درنهایت در آگوست 2012، DreamWorks Animation قراردادی پنج ساله با کمپانی فاکس قرن بیستم برای همه مناطق امضا کرد. با این حال، این قرارداد شامل حقوق پخش فیلم‌های منتشر شده قبلی نمی‌شد که DreamWorks Animation در سال 2014 از پارامونت خریداری کرد. (Guardians 2012 Rise of the) آخرین فیلم انیمیشن دریم‌ورکس بود که توسط پارامونت پخش شد و The Croods اولین فیلم انیمیشن DreamWorks بود که توسط فاکس توزیع شد.

در 1 May کاتزنبرگ و DreamWorks Animation قصد خود را برای خرید کانال یوتیوب  (AwesomenessTV) اعلام کردند که در اواخر ماه نهایی شد.ماه بعد، DWA یک قرارداد چند ساله محتوا را برای ارائه 300 ساعت محتوای اصلی انحصاری به  رسانه پخش آنلاین ویدیوی نتفلیکس(Netflix)، اعلام کرد.

بخشی از هدف این معامله تا حدی ایجاد درآمد قابل اعتمادتر برای DreamWorks Animation برای جبران ریسک مالی و صرفاً اتکا به بازار فیلم های تئاتر بود. با امضای قراردادهای Netflix و Super RTL برای تلویزیون، DreamWorks Animation در اواخر ژوئیه استخدام اجرایی برای گروه تلویزیونی جدید خود، DreamWorks Animation Television را اعلام کرد. مارگی کوهن، مدیر ارشد اجرایی سابق نیکلودئون، رئیس تلویزیون این گروه شد. در سپتامبر همان سال، DreamWorks اعلام کرد که کتابخانه تلویزیونی Chapman Entertainment مستقر در لندن را با برنامه‌هایی که از طریق عملیات پخش تلویزیونی در بریتانیا پخش می‌شود را به دست آورده است. سال بعد، در ماه فوریه، DreamWorks تأسیس یک بخش انتشاراتی جدید به نام دریم ورکس پرس(DreamWorks Press) را برای انتشار کتاب به صورت چاپی و دیجیتال اعلام کرد. در ماه ژوئن، ، کانال DreamWorksTV در YouTube شروع به کار کرد و توسط AwesomenessTV اداره می شد. سپس DreamWorks Animation حقوق پخش پارامونت را در کتابخانه قبل از 2013 در جولای خریداری کرد و از آن زمان، شریک  DreamWorks Animation، فاکس قرن بیستم، کتابخانه را از طرف آنها تا سال 2018 پخش کرد که در آن sister studio و DreamWorks Animation و Universal Pictures این مسئولیت ها را بر عهده گرفته بودند.

 

دریم‌ورکس در سال 2015

 در 5 ژانویه 2015، DreamWorks Animation اعلام کرد که بانی آرنولد، تهیه کننده سریال How to Train Your Dragon و میرل سوریا(Mireille Soria) تهیه کننده سری ماداگاسکار به عنوان رئیس بخش انیمیشن های بلند استودیو معرفی شدند. در همان زمان همچنین اعلام شد که بیل داماشکه از سمت خود به عنوان مدیر خلاقیت استعفا داد. تا کنون، در دوره تصدی فعلی آرنولد و سوریا، آنها با جیسون ریتمن و ادگار رایت برای کار بر روی اولین انیمیشن خود قرارداد امضا کردند. دو هفته بعد، PDI/DreamWorks به‌عنوان بخشی از تلاش‌های بزرگ‌تر برای بازسازی شرکت مادر، به طور کامل تعطیل شد.

دریم‌ورکس در سال 2016

در 28 آوریل 2016، Comcast رسما اعلام کرد که بخش NBC Universal آن قصد دارد DreamWorks Animation را به قیمت 3.8 میلیارد دلار خریداری کند و ارزش شرکت را به ازای هر سهم 41 دلار اعلام کرد. جفری کاتزنبرگ قرار بود به عنوان رئیس DreamWorks New Media در شرکت باقی بماند، اما او کنترل استودیو را به کریس ملداندری، مدیر عامل Illumination، که بر هر دو نظارت داشت، واگذار کرد. این فروش توسط اعضای هیئت مدیره تایید شد، اما مشروط به تایید مقررات است.

فعالیت دریم کمپانی دریم‌ورکس در 2018-2019

در 2 فوریه 2018، CMC Capital Partners سهام DreamWorks، Shanghai Media Group وShanghai Alliance Investment در Oriental DreamWorks را خریداری کرد و تمام استودیو را در اختیار داشت. Oriental DreamWorks بعدها به Pearl Studio تغییر نام پیدا کرد. استودیوی پرل(Pearl Studio) با دریم ورکس برای تولید Abominable همکاری کرد و کارگردان اصلی فیلم، جیل کالتون، بازگشت.

آخرین فیلم انیمیشن DreamWorks که توسط فاکس در قرن بیستم توزیع شد، انیمیشن (Captain Underpants 2017) بود و اولین انیمیشن های آنها که توسط یونیورسال پیکچرز(Universal Pictures) پخش شد، انیمیشن (How to Train Your Dragon 2019) و انیمیشن (Abominable 2019) و (2020 Trolls World Tour) بود. و همچینین انیمیشن های (The Croods2 2021) (Spirit Untamed 2021)، (The Boss Baby 2021) و (The Bad Guys 2022) وبعد از آن انیمشن (022Puss in Boots 2) که در حال تولید است.

شکست تجاری شرکت دریم ورکس

اولین شکست تجاری دریم‌ورکس انیمیشن در سال ۲۰۰۰ به خاطر انیمیشن پیش به سوی الدرادو بود که با بودجهٔ ۹۰ میلیون دلاری ۷۶ میلیون دلار در گیشه فروخت. اما بعد از آن در سال ۲۰۱۱ به خاطر انیمیشن ظهور نگهبانان سود خوبی نداشت این انیمیشن که با بودجه‌ای بالغ بر ۱۰۳ میلیون دلار ساخته شد، در ۱۷ هفته اکران خود در ایالات متحدهٔ آمریکا ۱۲۱ میلیون دلار و در دیگر کشورها ۱۵۶ میلیون دلار فروش داشت، توانست مجموع فروش خود را تنها به ۲۷۷ میلیون دلار برساند و در جلب رضایت منتقدین و مردم زیاد موفق نبود، بعد از این اتفاق کمپانی دریم‌ورکس انیمیشن حسابی تعدیل نیرو کرد و ۳۵۰ نفر از کارمندانش را اخراج و اعلام کرد که از این به بعد در سال سه انیمیشن خواهد ساخت و دیگر شکست نخواهد خورد.

خلاصه:

در این مقاله با تاریخچه کمپانی دریم ورکس آشنا شدیم، این کمپانی رغیب شرکتهای همچون کمپانی پیکسار و والت دیزنی می‌باشد که در مقالات بعدی از سایت بالی بیشتر به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

کپی از متن با رعایت حق تالیف کننده و ذکر منبع حلال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed