نقاشی: نَقاشی، رسم یا نگارگری، پروسه ای است که طی آن رنگدانه، بر روی یک سطح مسطح مانند کاغذ یا بوم کشیده میشود و اثری خلق میگردد. فردی که این عمل را انجام می دهد را نقاش می نامند. نقاشی یکی از رشته‌های اصلی هنرهای تجسمی است و قدمت آن شش برابر زبان نوشتاری می‌باشد. در ادامه با سبک های معروف نقاشی آشنا میشویم اما برای دیدن تمامی سبک های نقاشی انتها مطلب را ملاحظه کنید.

سبک های نقاشی و جنبش ها معروف نقاشی:

رئالیسم (واقع‌گرایی)

در سبک نقاشی رئالیسم realism همه چیز به شکل زندگی واقعی است، بدون ارایش یا تغییر است، زشت، زشت است و زیبا نیز زیباست.این سبک در قرن 19 در کشور فرانسه شکل گرفته است.

سبک رئالیسم مخالف با سبک رومانتیسیسم است که در ادامه به آن می پردازیم.یکی از نقاشان مطرح این سبک گوستاو کوربه می باشد.

سوررئالیسم (فراواقع‌گرایی)

سبک سوررئالیسم  Surrealismیا سبک فراواقع‌گرایی مربوط به جنبش های هنری قرن بیست در فرانسه است. سوررئالیسم یعنی گرایش به ماورای واقعیت و بهتره بگیم واقعیت برتر.

به روایتی دیگر، نقش پردازی دقیق از صحنه های خیالی یا بدون منطق و جان بخشی به اشیاء روزمره و تبدیل آنها به موجودات عجیب. میتوانید آثار نقاشانی مثل سالوادور دالی و رنه ماگریت را ملاحظه کنید.

امپرسیونیسم (دریافتگری)

سبک نقاشی  امپرسیونیسم Impressionnisme مربوط به نیمه دوم ده نوزده میلادی در کشور فرانسه است.در این سبک نقاش تصورات و دیده های زود گذر خود را که به شکلی رویا گونه است با تکنیک ضربات پشت هم قلمو بطور شکسته و به کار بردن لخته های رنگی که تجزیه شده و شبیه به تشعشعات نور خورشید است به تصویر می کشد.در این سبک اصول سایه روشن کاری و ژرفانمایی فنی و ترکیب بندی رعایت نمی شود.نام این جنبش از نقاش مطرح آقای کلود مونه از پاریس است که نام یکی از آثار ایشان به اسم دریافتگری طلوع خورشید می باشد.

اکسپرسیونیسم (هیجان‌نمایی یا بیان‌گرایی)

مکتب اکسپرسیونیسم Expressionism که آغاز آن در قرن بیستم در آلمان بوده بر گرفته از معمار و نقاش معروف اگوست پره است.هدف این مکتب نمایش درونی انسان و عواطف آن نظیر عشق، تنفر، ترس و اظطراب است و هنرمند برای نشان دادن آنها از رنگ های که تند(مثل قرمز) و اشکال های کج و معوج و خطوط زمخت استفاده میکند.

در این مکتب از اشکال ها و رنگ های آرامش بخش و چشم نواز استفاده نمیشود. برای مثال میتوانید جیغ اثر ادوارد مونک را ملاحظه کنید.

 

پوینتیلیسم (نقطه‌چینی یا نقطه نقطه ای)

پوینتیلیسم Pointillisme یکی از سبک های پسادریافتگری است که هنرمند نقطه های کوچک رنگی را بطور مجزا اما به یک شکل در کنار هم نقاشی می کند که این سبک را با نام نقطه نگاری نیز می شناسند که میتواند هنرمند پل سینیاک را از آنها نام برد.

هنر خام (هنر ابتدایی یا کودک گونه)

هنر خام  Art Brut برگرفته از ژان دوبوفه نقاش فرانسوی گرفته شده که دوران آن بعد از جنگ جهای دوم بوده است.وی معتقد بود که این نوع نقاشی برخواسته از ابتکار خالص و بیشترین توانایی را برای به تصویر کشیدن عواطف و ارزش های بشر است.این سبک خارج از شمول جامعه متعارف هنری است. این سبک برای بیماران روانی و کودکان و در اصطلاح خام دستان ساخته شده است. برای مثال افرادی که نمیتوانند با مابقی انسان ها ارتباط برقرار کنند و این بهترین روش برای به تصویر کشیدن به شکل غریزه ای آنها است.

کوبیسم (حجم‌گرایی)

این سبک هنری نیز ریشه فرانسوی دارد Cubisme. از این سبک به عنوان نقطه عطف هنری یاد می کنند که مربوط به سال های 1907 تا 1908 میلادی است که سبک جدی در نقاشی است. کوبیسم از ریشه کیوب یا مکعب آمده است.در این شیوه گاهی از قسمت های اثر بدون رنگ رها می شوند و گاهی حد میان دو جسم خالی است، هنرمند در این سبک باید به نقاشی طوری دیگر نگاه کند و اولین اصل قانون فیزیک و تجربه های آن است زیرا در بسیار از مواقع زاویه تابش نور خورشید در نقاشی ها مشخص نیست و بیشتر اوقات در سایه های ایجاد شده منبع نور از راست و دیگر جهات از چپ می باشد و تقارن به شکل منظم و نامنظم دیده می شود که میتوان برای دیدن این سبک از نقاشی به کار های پابلو پیکاسو روی آورد.

فاویسم (به کار بردن رنگ‌های تند)

مکتب فوویسم (Fauvism) مبتنی بر به کار بردن اغراق آمیز از رنگ های غیر طبیعی و تند است(رنگ های غلظت بالا) که اولین جنبش پیشروی هنر اروپا بین آغاز قرن بیستم تا آغاز جنگ جهانی اول محسوب می شود.میتوان برای دیدن نمونه آرت ها به هنرمند براک روی آورد.

آبستره (هنر انتزاعی یا هنر مجرد )

هنر انتزاعی یا Abstract art . سبکی است که درآن هیچ شکل طبیعی پیدا نخواهید کرد و معمولا اشکال قابل شناسایی نیستند، و مفهوم آنها با فرم های تمثیلی و رنگ ها بیان می شوند. در دنیایی گرافیک دیزاین نیز، این سبک بسیار معروف است.این سبک متقابل هنر فیگوراتیو استفاده میشود و در هر نوع هنری اطلاق می شود که در آن اشیا قابل شناسایی نباشند.برای دیدن نمونه این نوع آرت به آثار واسیلی کاندینسکی  نگاهی بی اندازید.

آوانگارد (پیشگام، وابسته به مکتب‌های هنری نوین و غیر سنتی)

آوانگارد avant_garde (برای اولین بار در قرن 19 از سوی آنری سن سیمون در توصیف هنرمندانی استفاده شد) که فراتر از زمان خود بودند. هنر آوانگارد به هنری اطلاق می‌شود که عرف‌ها و هنجار‌ها در آن شکسته میشود و نگاهی نو و تازه به هنر دارند. ایتالیای رنسانس احتمالاً اولین شروع تاریخی هنر آوانگارد در شاخه‌ی نقاشی و مجسمه‌سازی می باشد. در آن دوران شمایلی از خاندان مقدس در انجیل به شیوه‌ای کاملاً طبیعی به تصویر کشیده می‌شد و هنر شاهد یک گذار رادیکال از آثار دوره‌ی بیزانس و حتی گوتیک بود. به‌علاوه، برهنگی نه‌تن‌ها پذیرفته شده بود، بلکه فاخرترین آثار استعاری نظیر نقاشی «تبعید از باغ عدن» از مازاتچو و مجسمه‌های برنزی فوق مدرن داوود از دوناتلو را در برمی‌گرفت.

کانستراکتیویسم (ساخت گرایی یا معماری)

ساخت‌گرایی Constructivismکه در معماری مدرن نیز مشاهده می شود در دهه 20 میلادی و پس از انقلاب روسه به وجود آمده است. در این شیوه خطوط و اجزا سازنده تاکید می شود. . اولین هنرمندی که این سبک را برگزید و مطرح کرد ولادمیر تاتلین1 روسی است. در سال 1913 تاتلین، نقاش جوان روس، پابلو پیکاسو را در نمایشگاهی در پاریس ملاقات کرد و تحت تأثیر کارهای او قرار گرفت، به ویژه مجسمه‌های ترکیبی‌ای که پیکاسو با استفاده از مواد و مصالح مختلف، طراحی می‌کرد. البته این تنها یک تأثیرپذیری اولیه بود و جنبش ساخت‌گرایی که تاتلین آن را پایه‌گذاری کرد، از نظر مبانی فکری و عقیدتی، با سبک و شیوه ی پیکاسو کاملاً متفاوت بود.

کناره سخت (لبه سخت یا کناره بارِز)

برای مشخص کردن قالبهای هندسی و فرمهای که داری پیچ و خم بسیار دقیق بوده اند، واژه ای انتخاب کردند که در جریان نمایشگاه های اواخر سالهای پنجاه برگزار شد. از میان نقاشانی که این سبک را برای کار خود برگزیدند می توان به < السورث کلی>، <لئون پولک اسمیت>، اشاره کرد.

البته واژه hard-edge مناسبت کاملا دقیقی با سبک کار این نقاشان ندارد. درواقع این واژه به نقاشیهایی اطلاق می گردد که دقیق تر، حساب شده تر و بر سطوحی یک رنگتر کشیده شده باشند و تاریخ پیدایش آنها به چندی پیش از آغاز سالهای شصت باز گردد.

گرافیتی (دیوار نویسی)

گرافیتی یا دیوار نگاری graffiti به تصویر کشیدن حروف، نماد، اشکال، و کلمات روی دیوار و مکان های عمومی می باشد. خیلی از افراد فکر میکنن که این هنر جدید است زیرا بیشتر دیوار نویسی ها با اسپری طراحی می شود اما یکی از قدیمی ترین سبک های نقاشی است چرا که از دوران باستان به عنوان مثال یونان باستان و اپراتوری روم، ایران و چین وجود داشته است. نمونه کار های هنرمند دیده نشده آقای بنکسی یاد کرد.

مینیاتور (تذهیب)

این سبک را که ریشه لاتین دارد به نام خرد نگارگری  minium نیز می شناسند که معنی خاک سرخ می دهد.بیشتر برای به تصویر کشیدن دوران باستان به کار برده میشود که در تزئین کتاب ها با رنگدانه های گرم دیده میشود. این سبک برای شناخت مفهوم کلی و رهایی از سردرگمی به وجود آمده است.برای دیدن نمونه های این سبک به هنرمند مومن محمد خوبی میتوان اشاره کرد.

تمام سبک های نقاشی غربی

واقع‌گرایی-هنر انتزاعی-پیشارافائلی‌ها-هنر بیرونی-هنر تزئینی مختلط-باروک-ناحیه گرایی-دیوارنویسی-آینده‌گری-نقاشی بدن-راست‌خط‌کاری-هنر دیجیتال-هیجان‌نمایی-استاکیسم-فوویسم-دریافتگری-پسادریافتگری-نقطه‌چینی-هنر بومی-انتزاع تغزلی-شیوه‌گرایی-هنر عامه-ساده‌گرایی-مینیاتور غربی-نوگرایی-هنر بدوی-نوکلاسیسیسم-هنر دیدگانی-شرق‌گرایی-واقع‌گرایی عکس‌وار-روکوکو-خطوط راه‌راه-تونالیسم-فراواقع‌گرایی-واقع‌گرایی سوسیالیستی-رمانتیسیسم.

خلاصه:

نقاشی اصلی ترین شاخه هنر می باشد و درک هر سبک از نقاشی باعث میشود که نگاهی عمیق تر و منطقی تر به آثار هنرمندان داشت و اگر میخواهیم به این مسیر زیبا پا بگذاریم به ما کمک میکند که عملکرد بهتری داشته باشیم.

تالیف شده توسط سایت آژانس بالی
کپی از متن با رعایت حق تالیف کننده و ذکر منبع حلال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed