سید مید syd mead یک هنرمند تاثیرگذارآمریکای بود که در سال 1993 میلادی چشم به جهان گشود. او در ابتدا طراح صنعتی (Industrial Design) بود و علاقه‌اش به رمان‌ها و داستان‌های علمی تخیلی باعث شد تا به عنوان یک هنرمند مفهومی (concept artist)، آینده را به تصویربکشد و آن را طراحی کند. سید مید اولین هنرمندی است که آینده را به تصویر می‌کشد و لقب (visual futurist) یا آینده نگر بصری بعد از طراحی سازه‌های مکانیکی در فیلم بلید رانر به او داده شد.

درباره سید مید

شهرت سید مید

سید به ‌خاطر طراحی‌های که برای فیلم‌های علمی تخیلی مانند: Blade Runner،Aliens وTron انجام داده بود، به شهرت رسید.

مید به عنوان هنرمندی که آینده را به تصویر می‌کشید شناخته می‌شد و یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان مفهومی و طراحان صنعتی توصیف شده است. نکته قابل توجه این این است که مید اولین هنرمند آینده نگر بصری(visual futurist) است. او اولین هنرمند مفهومی نبوده اما به خوبی این هنر را گسترش داده است.

مروری بر سوابق سید مید

1959

در سال 1959، مید توسط الوود انگل در استودیوی طراحی پیشرفته شرکت فورد موتور استخدام شد.

1960-1961

از سال 1960 تا 1961، مید در شرکت خودروسازی فورد در دیترویت، میشیگان (Detroit, Michigan) کار کرد. مید پس از دو سال فورد را ترک کرد تا کتاب‌ها و کاتالوگ‌هایی را برای شرکت‌هایی از جمله سلانیز(Celanese)، آلیس-چالمرز(Allis-Chalmers) و سیمان اطلس(Atlas Cement) تصویرسازی کند.

1970

در سال 1970 سید مید(syd mead) شرکت را در دیترویت(Detroit) با مشتریانی از جمله فیلیپس الکترونیک راه اندازی کرد.مید با شرکت شخصی خود در دهه 1970، حدود یک سوم از زمان خود را در اروپا صرف کرد، در درجه اول برای ارائه طرح‌ها و تصاویر برای شرکت فیلیپس، و سپس به انجام کار برای مشتریان بین المللی ادامه داد.

1970-1980

در طول دهه 1970 و 1980، مید و شرکتش رندرهای معماری داخلی و خارجی را برای مشتریان ارائه دادند، مانند: هتل‌های بین قاره‌ای Associates ,Don Ghia, Gresham و Smith.

1983-1993

در آغاز سال 1983، مید روابط کاری خود را با سونی، مینولتا، دنتسو، دیفلکس، شرکت تایگر، سیبو، میتسوکوشی، باندای، NHK و هوندا توسعه داد.

در سال 1983، مید توسط شرکت کرایسلر دعوت شد تا به عنوان سخنران مهمان برای کارکنان طراحی آن شرکت حضور یابد. او مجموعه ای از اسلایدها را برای ارائه تصاویر بصری به سخنرانی ایجاد کرد و نتیجه ارائه موفقیت آمیز بود. بعداً با تصاویر تولید شده توسط رایانه که به‌طور خاص بنا به درخواست چندین مشتری ایجاد می‌شد، گسترش یافت و تقویت شد. در سال 1993، یک گالری دیجیتال متشکل از 50 نمونه از هنر او با صفحات رابط طراحی شده توسط او در یکی از اولین CD-ROM های ژاپن منتشرشد.

زندگی شخصی

مید در در سال 2016 ازدواج کرد. مید به همراه همسرخود (راجر سرویک) برند انتشاراتی را به نام OBLAGON و  Inc در هالیوود تأسیس کردند و در سال 1998 به پاسادنا در کالیفرنیا، نقل مکان کردند.

در سال 2018، مید زندگی نامه خود را با عنوان: “آینده به یاد می‌آورد” منتشر کرد. مید در رابطه با کار خود گفت:«این ایده جایگزین تکنیک می‌شود و من داستان علمی تخیلی را واقعیت پیش از زمان‌ بندی نامیده‌ام».

درگذشت

در 30 دسامبر 2019، مید پس از سه سال ابتلا به لنفوم در خانه خود در پاسادنا در سن 86 سالگی درگذشت.

مدت کوتاهی پس از مرگ او، ادای احترام به زندگی مید در توییتر منتشر شد. چهره های شاخصی مانند ایلان ماسک از جمله کسانی بودند که ادای احترام کردند.

نتیجه گیری

در این وبلاگ از سایت آژانس بالی، توضیحات کوتاهی در مورد زندگینامه سید مید به شما عزیزان داده شد که پیشنهاد می‌شود سخنرانی های ایشان در یوتیوب حتماً ملاحظه کنید، سید واقعاً یک هنرمند واقعی بود و امید داریم که هنرمندان ما نیز روی تحولی در صنعت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed