تکنیک های نام برده شده در زیر، برای افرادی که در فیلد عکاسی و فیلم برداری هستند، موضوع جدیدی نیست، اما برای افرادی که در زمینه نقاشی و تصویرگری هستند میتواند یک موضوع اساسی باشد تا با رعایت آن، به کار های خود جان بخشند.

تکنیک های نورپردازی در تصویرگری (عناوین)

اصول فرم کار

برای یادگیری تکنیک های مربوط به بحث نور، ابتدا باید اصول آن را درک کنیم.

نور پردازی از زاویه روبرو

بیشتر افراد، نقاشی یا طراحی را از مکان‌هایی که نور از طرفین تابیده می‌شود را ترجیح می‌دهند، چرا که از سمتی که سایه‌دار است را میتوانند بهتر نقاشی کنند اما این افراد یک امر فوق‌العاده را از دست می‌دهند! نور پردازی از زاویه روبرو، باعث می‌شود یک شیپ صاف ایجاد شود اما این امکان را می‌دهد که طراحی دو بعدی انجام شود.
این موضوع کل تصویر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.در ادامه مطالب آژانس بالی به موضوع نورپردازی در تصویرگری بیشتر می‌پردازیم.

نورپردازی به روش رامبراند

این تکنیک نورپردازی برای پرتره می‌باشد و به نام خالق آن یعنی Rembrandt است .یک طرف صورت تحت سایه عمیقی‌است، از سمت دیگر آن نور قرار میگیرد و مثلث کوچکی زیر چشم و روی گونه ایجاد میشود. این کار، افکت دراماتیکی ایجاد می‌کند که امروزه بسیار پرکاربرد و محبوب است.

نور پردازی لبه

به این تکنیک نور پردازی edge هم می‌گویند.در این تکنیک، نوری در لبه سوژه ایجاد میشود.

نورپردازی کف

در این سبک نور پرداری Floorlighting،  تابش نور از کف به بالا می باشد، برای تصاویری کاربرد دارد که در آن حس، ترس و وحشت یا حس تنهایی، فضای سرد را میخواهیم به نمایش بگذاریم. منبع نور میتواند یک شمع، صفحه کامپیوتر، شومینه و… باشد.

نور افکن

این تکنیک زمانی استفاده میشود که میخواهیم توجه را به یک نقطه در تصویر متمرکز کنیم، Malika Favre در نقاشی های خود از این افکت استفاده می‌کرد، تا فوکال پوینت‌ها را در تصویر در معرض دید قرار دهد.

نوپردازی انعکاسی

اگر مباحث تئوری نور و رنگ را مطالعه کرده باشید، در بحث نور پردازی آبجکت ها در نقاشی دیجیتال و مباحث رندرینگ، زمانی که یک جسم در فضا قرار میگیرد، علاوه بر تاثیر منبع اصلی نور بر سوژه، رنگها و نورهای محیط هم باعث تغییر رنگ در سوژه میشوند البته این تغییر رنگ بستگی به جنس سوژه دارد و در زاویه مقابل منبع اصلی نور صورت می‌گیرد (پست آبجکت).
نتیجه ترکیب رنگ و نور بسیار جالب است به خصوص در فضاهای باز، به دلیل وجود آسمان و خورشید همینطور که دور می‌شویم، نور منعکس شده هم کم می‌شود مگر اینکه منبع نور بسیار بزرگ باشد.رنگ سایه، ترکیبی از نورهای تابیده شده و رنگ خود سوژه می‌باشد.

خلاصه:

برای استفاده نورپردازی در نقاشی دیجیتال بایستی در مرحله اول حس و حالی که دوست دارید به مخاطب القاء کنید را پیدا کنید، برای مثال اگر میخواهید حس نزدیکی و صمیمیت به اثر دهید نباید از سبک‌های رامبراند یا از متود نورپردازی از کف استفاده کنید، همه چیز در تصویر بهتر است که روشن باشد و از رنگ ها گرم‌تر استفاده کنیم. برای درک این موضوع مبحاث مقدماتی را مرور کنید، شاد باشید.

کپی از متن با رعایت حق تالیف کننده و ذکر منبع حلال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed