Adobe Illustrator CC 2022 یک نرم افزار کاربردی برای طراحی برداری (وکتور بیس) می‌باشد. ادوبی ایلوستریتور 2022 (در نسخه 26.0) 25 اکتبر 2021 به روز گردید و ویژگی های جدید و باورنکردنی را در فضای سه‌بعدی خود جای داد که در ادامه این مطالب، آژانس بالی این اطلاعات را در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد.

آپدیت جدید در محیط سه بعدی ایلوستریتور 2022

ویژگی‌های جدید سه‌بعدی در ایلوستریتور 2022

ابزار‌های سه بعدی که در آپدیت ایلوستریتور 2022 عرضه شد، به عنوان پیش نمایش فناوری‫ به حساب می‌آیید (اصطلاحی برای نرم افزار‌های بتا که هنوز در حال توسعه می‌باشد). اکنون Adobe ابزارهای سه بعدی جالبی را با Illustrator 2022 برای ما آورده است. با این وجود، برای همه مشترکین CC که Illustrator را به روز کرده اند، در دسترس است. متاسفانه بسیاری از افراد در ایران، از نرم افزار کرک استفاده می‌کنند. به هر حال، ما به قابلیت‌های اغلب چشمگیر آن و همچنین به کاستی‌های فراوان آن نگاه ‫خواهیم کرد‫

Extruding Artwork

بیشتر انواع آثار هنری را می‌توان با استفاده از ابزارهای سه‌بعدی جدید ایلوستریتور که در منوی Effects > 3D and Materials یافت می شوند، پردازش کرد. می‌توانید چندین شی، از جمله متن باز (متنی که اکسپند نشده باشد) را انتخاب کنید، و تا زمانی که ابتدا آن را گروه‌بندی کنید، به‌عنوان یک اثر هنری واحد در نظر گرفته می‌شود. انتخاب دکمه Extrude این نمای اولیه افست شی اکسترود شده را در اختیار شما قرار می دهد.(برای مثال متنی که براساس محتوا آن با قابلیت دکمه اکسترود، عمق پیدا می‌کند).

می‌توانید شی یا هر آبجکتی را به‌صورت سه‌بعدی با استفاده از کره مرکزی که برای کنترل شی است، بچرخانید، که به شما امکان می‌دهد با کشیدن نقطه میانی آزادانه آن را بچرخانید. همچنین می توانید دایره بیرونی و همچنین محورهای افقی و عمودی را بکشید تا آن را در هر بُعد بچرخانید. همچنین کنترل‌های عددی با نوار لغزنده در پایین‌تر پانل 3D و Materials وجود دارد.

Adding a Bevel

کلید کنترل‌های Bevel را روشن کنید. در اینجا، می‌توانید عرض و ارتفاع اُریب را تنظیم کنید، و شکل اُریب را از بین مجموعه‌ای از تنظیمات پیش‌تنظیم انتخاب کنید – یا نمایه مخروطی خود را طراحی کنید. همچنین می‌توانید برای جلوه‌ای متفاوت، شیب را طوری تنظیم کنید که به جای برآمده بودن، فرورفته باشد.

Lighting and Shadows

زبانه Lighting به شما امکان می دهد ارتفاع و چرخش منبع نور را تنظیم کنید. این کار باید با اسلایدرها انجام شود، تا حدی غیرمعمول انجام میشود و کنترل کردن آن ها آن هم به درستی کمی زمان‌بر است، اما زمان زیادی طول نمی‌کشد که متوجه شویم چطور کار می‌کند.

Shadows Beneath

سایه ها با استفاده از روشن کردن یک کلید اضافه می شوند و به طور پیش فرض به گونه‌ای نمایش داده می‌شوند که گویی جسم در سطح زمین قرار دارد (یعنی به گِراند اسنپ شده). اما تغییر تنظیمات موقعیت از پشت شی به زیر شی به شما امکان می‌دهد اشیاء خود را طوری نمایش دهید که گویی ایستاده اند.

Rendering Artwork

نمایی که هنگام ادیت اشیا به دست می‌آورید فقط یک پیش نمایش است و به ویژه در سایه‌ها قابل ملاحظه است.دکمه سمت راست بالای پانل 3D and Materials شامل کنترل‌های Render است که می‌توانید Ray Tracing را برای تولید تصویر نهایی با کیفیت بالا روشن کنید. شما می‌توانید با Ray Tracing که به طور دائم روشن است کار کنید، اما هر تغییر را آهسته و سخت می کند زیرا باید هر تغییر را محاسبه کند. در حال حاضر هیچ راهی برای تنظیم کدورت سایه ها وجود ندارد. اگر کارت گرافیک قوی دارید این گزینه پری رند میتواند روشن باشد ولی اگر کارت گرافیک ضعیفی دارید پیشنهاد می‌کنم این گزینه را زمان نیاز روشن کنید.

Exporting Artwork

می توانیدفایل نهایی خود را به صورت فایل PDF، JPG یا PNG خروجی بگیرید. همچنین می‌توانید کنترل‌های Render را برای خروجی تصاویر برداری (وکتور) تنظیم کنید، اگرچه باید توجه داشت که سایه‌ها همچنان به‌جای خروجی به‌عنوان بردارهای واقعی، شطرنجی می‌شوند.(منظور از شطرنجی، رستر است، چرا که ماهیت سایه رستر می‌باشد و جزو رستر افکت ها است که با رزولوشن معنی پیدا می‌کند).

همچنین می توانید مدل های سه بعدی ایجاد شده در Illustrator را به عنوان فایل های OBJ. با استفاده از پنل Export خروجی بگیرید. سپس می‌توان آنها را برای اصلاح یا چاپ سه‌بعدی به برنامه های کاربردی دیگر وارد کرد. فرمت OBJ یک فرمت سه بعدی است که نرم افزار های سه بعدی آن را پشتیبانی می‌کنند.

Substance Materials

شگفتی دیگر اضافه شده در ایلوستریتور 2022 این است که میتوانیم متریال های دلخواه خودمان را در Substance Adobe طراحی کنیم و وارد ایلوستریتور کنیم. 42 عدد بافت یا متریال در نرم افزار گنجانده شده است، و می توانید بیشتر از Adobe Stock خریداری کنید. هر یک از این مواد دارای طیف گسترده‌ای از کنترل‌ها برای تنظیم رنگ، اندازه، تکرار، ارتفاع و بسیاری از پارامترهای دیگر است.

یک ایرادی که در متریال دهی محیط سه بعدی نرم افزار ایلوستریتور است این است که نمیتوان بیشتر از یک متریال به شی داد و امیداورم در آپدیت‌های بعدی این موضوع رفع شود.

Revolving Objects

Revolve کردن در محیط سه‌بعدی یک چیزی شبیه به اکسترود است اما با این تفاوت که بر اساس یک درجه‌ای که قابل تنظیم است دور شی می‌چرخد. آبجکت را می‌توانیم حول لبه چپ یا راست بچرخانیم و همچنین چندین اشیاء را می‌توان با هم بچرخانیم، به شرطی که ابتدا آنها را گروه‌بندی کرده باشیم.

Adjusting Revolved Objects

اگرچه اجسام حول هر یک از لبه‌ها می‌چرخند، اما می‌توانیم با کنترل پنل Offset فاصله آن را نزدیک تر یا دورتر کنیم(برای مثال یک حلقه گشاد یا تنگ تشکیل دهیم) تا محور چرخش را از آن لبه دور کنیم.

Inflating Objects

این قابلیت سوم افزونه سه بعدی در نرم افزار ادوبی ایلوستریتور است که همانند باد کردن عمل می‌کند.Inflate همانطور که از نامش پیداست – باعث می شود اجسام طوری به نظر برسند که انگار پر از هوا پمپ شده‌اند.

cap در این پنل همانند لایه دوم عمل می‌کند که میتوان دو لایه مستقل به این شکل داشت.

Plane Objects

آخرین حالت سه‌بعدی نرم افزار ایلوستریتور plane است که به معنای واقعی کلمه اثر هنری را روی یک صفحه سه بعدی قرار میدهد و به شما امکان می دهد آن را به زاویه دلخواه بچرخانید. این کمترین تأثیر را در بین تمام حالت های سه بعدی دارد، عمدتاً به دلیل عدم وجود چشم انداز در نتیجه نهایی. قابلیت اضافه کردن یک سایه در اینجا تنها ابزار مفیدی است که در حاشیه وجود دارد.

No Perspective

شاید بزرگترین ایراد ابزارهای سه بعدی Illustrator فقدان دید پرسپکتیو باشد. همه اشیاء با یک دید ناظر دیده میشوند، که وقتی آنها را از رو به رو می‌بینید خوب است، اما وقتی در زاویه نگاه می‌کنید اشتباه به نظر می‌رسد. اهمیت فاصله دوربین، عمق میدن و موارد این چنینی باعث میشود که طرح ما زیبا تر به چشم آیند و در فرآیند پست پروداکشن ما را دچار مشکل نکند.

البته که در منوی قدیمی 3d revolve option گزینه پرسپکتیو وجود داشت اما در پنل های جدید محیط سه بعدی نرم افزار ایلوستریتور فعال نگردیده است.

نتیجه گیری

ویژگی‌های سه بعدی جدید در Illustrator هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند و بیشتر کاستی‌هایی که در اینجا شرح داده شده، برنامه‌ریزی شده است تا در نسخه‌های بعدی برطرف شوند. به‌عنوان مثال، در به‌روزرسانی ژانویه 2022 قرار است که هم نماهای پرسپکتیو و هم امکان اعمال آثار هنری نقشه‌برداری شده روی اشیاء را شامل شود. قابلیت های دیگر، مانند توانایی اعمال مواد مختلف بر روی اشیاء درون یک گروه، به دنبال خواهد داشت.

این نسخه از ابزارهای سه بعدی یک حرکت جدید برای نرم افزار ایلاستریتور است و حتی در اولین نسخه عمومی، این فناوری نویدهای زیادی را نشان می‌دهد. با کاهش ابزارهای سه بعدی در فتوشاپ، و با وجود یک مدل ساز واقعی سه بعدی که هنوز به عنوان بخشی از مجموعه برنامه های Substance گنجانده نشده است، ممکن است Adobe Illustrator – هر چند بعید به نظر برسد – بهترین گزینه برای ما باشد. اما گمان میکنم که ما را بی نیاز از یادگیری نرم افزار های سه بعدی مثل سینما فوردی، مایا و تردی مکس و .. کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed