بیوگرافی والت دیزنی

والت دیزنی (Walt Disney) نام فردی است که در سال ۱۹۰۱ میلادی در شیکاگو متولد شد و چهارمین فرزند خانواده‌ی دیزنی بود. بیشتر دوران کودکی خود را در مارسلین،میزوری زندگی کرد. والت ذوق و استعدادی زیادی در طراحی و نقاشی با مداد رنگی و آبرنگ داشت. در سن هفت سالگی شروع به طراحی، نقاشی و فروش تصاویر به همسایگان، دوستان و خانواده کرد. از همین رو والت دیزنی بعد از کشف علاقه خود، در کلاس‌های هنر شرکت کرد.

والت دیزنی در سال 1919 (در سن 18سالگی) در استودیو‌ی هنری تجاری به عنوان یک تصویرگر تجاری مشغول به کار شد. فعالیت در این استودیو سبب شد با Ub Iwerks (آب آیورکس) دوست شود. آب آیورکس هنرمند جوانی است که استعدادها و توانایی‌هایش به موفقیت اولیه والت کمک بسیاری کرد.

تأسیس شرکت والت دیزنی

والت دیزنی در سال 1920 کار خود را در انیمیشن با شرکت تبلیغات فیلم کانزاس سیتی در میسوری آغاز کرد. در سال 1922 دیزنی و دوستش آب آیورکس، استودیوی لف-او-گرم (Laugh-O-gram Films) را در کانزاس سیتی تأسیس نمودند. آن‌ها شروع به تولید مجموعه‌ای از کارتون‌ها بر اساس افسانه‌ها کردند.
 انیماتورهای مشهوری مانند هیو هارمن(Hugh Harman)، رودولف ایزینگ (Rudolf Ising) و ایزادور (فریز) فرلنگ (Isadore (Friz) Freleng) به دیزنی و آیورکس در این‌کار پیوستند.

آن‌ها مجموعه‌ای از افسانه‌های هفت دقیقه‌ای به نام آلیس در سرزمین کارتون (Alice in Cartoonland) ساختند. فیلم ترکیبی از اکشن زنده و انیمیشن که قرار بود به‌عنوان فیلم آزمایشی یک مجموعه باشد. ظرف چند هفته پس از اتمام آن، در سال 1923 والت دیزنی اعلام ورشکستگی کرد و کانزاس سیتی را ترک کرد. او به هالیوود رفت تا فیلمبرداری حرفه‌ای را دنبال کند.

اولین فیلم آلیس در سرزمین کارتون که توسط Margaret J. Winkler (مارگارت جی. وینکلر، توزیع کننده فیلم نیویورک) خریداری شده بود بسیار پر طرفدار شد. به همین سبب، سفارش بیشتری برای فیلم‌های آلیس در سرزمین کارتن داشت.
درخواست‌ زیاد توزیع کنندگان، باعث شد در تاریخ 16 اکتبر سال 1923 دیزنی با کمک برادرش روی دیزنی (Roy Oliver Disney)، شرکت کوچکشان را به نام استودیو برادران دیزنی در هالیوود تأسیس کنند. تیم کانزاس سیتی به دیزنی در کالیفرنیا پیوست و این شرکت عمدتاً فیلم‌های آلیس را برای چهار سال آینده تولید کرد. در ژانویه سال 1926 به پیشنهاد روی، نام استودیو برادران دیزنی به استودیو والت دیزنی تغییر کرد.

شخصیت میکی موس

مارگارت جی. وینکلر پس از تولید چندین فیلم آلیس در سرزمین کارتن، توزیع فیلم را به همسرش چارلز مینتز (Charles Mintz) سپرد. در سال 1927، مینتز از والت دیزنی درخواست کرد تا سری جدیدی از فیلم‌ها تحت عنوان یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) ساخته شود. دیزنی اولین سری فیلم‌های کاملاً انیمیشنی خود را با شخصیت اسوالد خرگوش خوش شانس (Oswald the Lucky Rabbit) آغاز کرد. استودیوی والت دیزنی 26 فیلم با اسوالد ساخت.

در سال 1928، والت دیزنی برای ساخت فیلم‌هایش دستمزد بیشتری درخواست کرد. اما چارلز مینتز می‌خواست هزینه‌ها را کاهش دهد و با این درخواست موافقت نکرد. چارلز مینتز، والت دیزنی را تهدید کرد؛ که در صورت عدم کاهش پرداخت، ادامه فیلم‌های اسوالد را بدون او تولید خواهد کرد.
 دیزنی کاهش پرداخت را نپذیرفت و از مینتز جداشد. مینتز با چهار نفر از انیماتورهای اصلی استودیو والت دیزنی قرارداد امضا کرد تا استودیوی خودش را راه‌‌اندازی کند. آیورکس تنها انیماتوری بود که در استودیو والت دیزنی ماند.

پس از اینکه والت متوجه شد شخصیت اسوالد متعلق به شرکت یونیور سال است، تصمیم گرفت شخصیت جدیدی را طراحی کند.
والت و آیورکس خرگوش جدیدی طراحی کردند و شخصیت جدید را مورتیمر نام‌گذاری کردند. سپس همسر والت دیزنی از او خواست تا نام مورتیمر به میکی موس تغییر یابد و او پذیرفت (البته که میکی موس یک شخصیت برگرفته شده از موش است). به همین ترتیب شخصیت میکی موس پدید آمد.

اولین فیلم‌ کوتاه والت دیزنی

سال 1928 استودیو والت دیزنی، دو فیلم صامت به نام هواپیمای دیوانه (Plane Crazy) و گاوچو گالوپین (The Gallopin’ Gaucho) را ساخت. شخصیت میکی موس، بصورت آزمایشی در این دو فیلم حضور داشت.
بعد از مدتی استودیو والت دیزنی، اولین فیلم صوتی و سومین فیلم کوتاه خود را برای سریال Mickey Steamboat Willie (میکی کشتی بخار ویلی) را ساخت. این کارتون با صدای هماهنگ ساخته شد و اولین کارتون صوتی را تولید کرد. کارتن کشتی بخار ویلی به یک موفقیت فوری تبدیل شد و باعث تسلط استودیو والت دیزنی در بازار انیمیشن شد. در سال 1929 شرکت والت دیزنی دو انیمیشن اول را با صدای هماهنگ، مجدد منتشر کرد.
بعد از انتشار کشتی بخار ویلی در تئاتر کلونی در نیویورک، میکی موس به یک شخصیت بسیار محبوب تبدیل شد.

استودیو والت دیزنی در دهه 1930

شرکت والت دیزنی در سال 1929 به Walt Disney Productions (تولیدات والت دیزنی) تغییر نام داد. در طول دهه 1930، والت دیزنی کارتون‌های نیمه انتزاعی با انیمیشن‌هایی که روی موسیقی کلاسیک بودند، با نام‌های: اردک دونالد (Donald Duck)، پلوتو (Pluto)، مسخره (Goofy) و همچنین مجموعه سمفونی‌های احمقانه (Silly Symphonies) با حضور میکی موس و بازیکنان اصلی تولید کرد.
انیمیشن سمفونی‌های احمقانه گل‌ها و درختان (1932)، اولین کارتون رنگی تولید شده بود. همچنین اولین موضوع انیمیشن کوتاهی که برنده جایزه اسکار شد. سپس محبوب‌ترین کارتون سمفونی‌های احمقانه سه خوک کوچک (1933) بود که اسکار دیگری را به ارمغان آورد.

انیمیشن‌های بلند والت دیزنی

دیزنی بیش از 100 انیمیشن بلند تولید کرده است. اولین انیمیشن بلند شرکت والت دیزنی، سفید برفی و هفت کوتوله است؛ که در 21 دسامبر 1937 در لس آنجلس اکران شد. این انیمیشن با وجود رکود بزرگ، مبلغ 1.500 میلیون دلار برای دیزنی ساخت و برنده 8 جایزه اسکار شد. این انیمیشن باعث شد، استودیوی والت دیزنی طی پنج سال آینده مجموعه دیگری از فیلم‌های انیمیشن طولانی را تولید و تکمیل کند.

چند مورد دیگر از معروف‌ترین فیلم‌های دیزنی از سال 1940 تا سال 1961 عبارتند از:

  • پینوکیو Pinocchio (1940)
  • فانتزیا Fantasia (1940)
  • دامبو Dumbo (1941)
  • بامبی Bambi (1942)
  • سیندرلا Cinderella (1950)
  • جزیره گنج Treasure Island (1950)
  • آلیس در سرزمین عجایب Alice in Wonderland (1951)
  • پیترپن Peter Pan (1953)
  • بانو و ولگرد Lady and the Tramp (1955)
  • زیبای خفته Sleeping Beauty (1959)
  • صد و یک سگ خالدار101Dalmatians (1961)

آخرین موفقیت بزرگ دیزنی که خودش تولید کرد، فیلم سینمایی مری پاپینز بود. این اثر در سال 1964 منتشر شد و والت اکشن زنده و انیمیشن را با هم ترکیب کرده بود.

مجموعه تلویزیونی دیزنی

والت دیزنی جزو اولین افرادی بود که از تلویزیون به عنوان یک رسانه سرگرمی استفاده کرد. سریال‌های زورو و دیوی کروکتو همچنین باشگاه میکی ماوس، نمایشی متفاوت با گروهی از نوجوانان معروف به موش‌بازها در بین بچه‌ها بسیار محبوب بودند. دنیای رنگ‌های شگفت‌انگیز والت دیزنی، یک برنامه محبوب یکشنبه شب بود که دیزنی از آن برای تبلیغ موضوع جدید خود (دیزنی لند) استفاده می‌کرد.

دیزنی لند

والت دیزنی زمانی که فیلم‌‌ها و برنامه‌های تلویزیونی‌اش به موفقیت رسید، احساس کرد که نیاز است کارش را گسترش دهد و دیزنی لند پدید آمد. زمانی که والت 2دخترش را به مراکز تفریحی مانند: پارک‌، شهربازی و کارناوال‌ها می‌برد، بر روی نیمکت می‌نشت و بازی بچه‌ها را تماشا می‌کرد. دوست داشت خودش هم با بچه‌هایش بازی کند ولی شرایط بازی برای والدین نبود.
او با خودش فکر کرد باید پارکی وجود داشته باشد که والدین نیز بتوانند همراه با فرزندانشان تفریح کنند و خوش بگذرانند. و بعد از چند سال فکر و برنامه‌ریزی، در تاریخ ۱۷ جولای ۱۹۵۵ دیزنی لند را افتتاح کرد.

دیزنی لند از زمان افتتاح، الگویی برای طراحی تمام پارک‌های تفریحی قرار گرفت. این پارک در سطح بین‌المللی معروف شد و توانست میلیون‌ها بازدید‌کننده را به خودش جذب کند. از همه مهم‌تر در طی این سال‌ها جاذبه‌های زیادی به دیزنی لند اضافه شده و همانند سال ۱۹۵۵ از آن استقبال می‌شود.
در این پارک تفریحی، شخصیت‌های معروف انیمیشن‌ها، مانند: سفید برفی، میکی ماوس، دانلد داک و … توسط افراد مناسب، بازی می‌شود. افراد تمام دیالوگ‌های شخصیت داستان را حفظ می‌باشند و به طور مرتب از آن‌ها استفاده می‌کنند. این کارمندان تمام مدت لبخند به لب دارند و با صدایی شبیه به صدای شخصیت اصلی داستان صحبت می‌کنند.

والت دیزنی بعد از موفقیت دیزنی لند، در سال 1959 تصمیم گرفت تا پارک دیگری را افتتاح کند و نام آن‌را Disney World (دنیای دیزنی) بگذارد. شرکت والت دیزنی زمینی در فلوریدا خریداری کرد و ساخت «دیزنی ورلد» آغاز شد. چیزی فراتر و بزرگ‌تر از دیزنی لند، که شامل: هتل‌های چند ستاره، تفریحگاه‌ها، مراکز تفریحی و سرگرمی، زمین گلف و بخش‌های مختلف دیگری که با مونوریل به هم متصل می‌شدند.

 والت دیزنی پیش از افتتاحیه دنیای دیزنی (شادترین جای زمین)، در تاریخ ۱۵ دسامبر ۱۹۶۶ به دلیل سرطان ریه درگذشت. او معتقد بود تا زمانی که رویایی برای به حقیقت پیوستن وجود داشته باشد، دنیای دیزنی تکمیل نمی‌شود.

برنامه‌ریزی‌های دقیق والت باعث شد، شرکت والت دیزنی چندین سال بعد از مرگ او و بدون نیاز به نظارت‌های روی دیزنی به فعالیت‌های خودش ادامه دهد. انتشار فیلم «کتاب جنگل» در سال ۱۹۶۷ نشان داد که این شرکت همچنان می‌تواند با قدرت به فعالیت‌های خود ادامه دهد.
دیزنی ورلد disney world (دنیای دیزنی) در تاریخ ۱ اکتبر سال ۱۹۷۱ افتتاح شد و مانند دیزنی لند، میلیون‌ها نفر را به سمت خود جذب کرد. روی دیزنی که شاهد ساخته شدن و افتتاح پارک دیزنی ورلد بود در اواخر سال ۱۹۷۱ درگذشت. بعد از او افرادی مدیریت شرکت را بر عهده گرفتند که مستقیماً توسط برادران دیزنی آموزش دیده بودند.

بعد از فوت والت دیزنی تا پایان سال 1979

در سال 1967، دو فیلم آخری که والت روی آنها کار کرده بود، اکران شدند. فیلم انیمیشن The Jungle Book (کتاب جنگل) که موفق‌ترین فیلم دیزنی تا دهه 1990 بود و فیلم موزیکال زنده اکشن The Happiest Millionaire (خوشبخت‌ترین میلیونر). پس از مرگ والت، شرکت تا حد زیادی صنعت انیمیشن را رها کرد، اما چندین فیلم لایو اکشن ساخت.
شرکت والت دیزنی در زمینه انیمیشن شروع به کاهش نیرو کرد. از 500 کارمند به 125 کارمند رسید و از سال 1970 تا 1977 تنها 21 کارمند جدید استخدام کرد. اولین انیمیشن دیزنی پس از والت Aristocats (گربه‌های اشرافی) در سال 1970 منتشر و برنده اسکار بهترین جلوه‌های ویژه بصری شد. دیو کر (Dave Kehr) منتقد شیکاگو گفت: “نبود حضور والت کاملاً مشهود است”.

زمانی که والت درگذشت، روی دیزنی برادر والت آماده بازنشستگی بود. اما می‌خواست میراث والت را زنده نگه‌دارد و اولین مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت والت دیزنی شد. در 21 دسامبر1971، بعد از افتتاح دیزنی ورلد، روی بر اثر خونریزی مغزی در بیمارستان سنت جوزف درگذشت.
پس از مرگ روی اولین عضو غیر خانواده دیزنی، دان تاتوم (Donn Tatum) مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت والت دیزنی شد. دان تیتوم از سال 1938 در شرکت دیزنی مشغول به کار بود و به مدت 25 سال مدیر ارشد اجرایی شرکت والت دیزنی بود.

پیشرفت چشمگیر دیزنی

در ماه نوامبر، دیزنی انیمیشن دیگری را به نام رابین هود (Robin Hood) منتشر کرد. این انیمیشن با 18 میلیون دلار به بزرگترین فیلم بین‌المللی دیزنی تبدیل شد. در طول دهه 1970، دیزنی چندین فیلم لایو اکشن دیگر تولید کرد. مانند:

  • ماشین حساب عوضی (The Computer Wore Tennis Shoes) سال 1969
  • حالا شما او را می بینید، حالا نمی بینید (Now You See Him, Now You Don’t) سال 1972
  • عشق پر دردسر (The Love Bug’s) سال 1968
  • هربی دوباره می‌تازد (Herbie Rides Again) سال 1974
  • هربی به مونت کارلو می رود (Herbie Goes to Monte Carlo) سال 1977
  • فرار به کوهستان اسرار آمیز(Escape to Witch Mountain) سال 1975
  • جمعه عجیب (Freaky Friday) سال 1976

در سال 1976، Card Walker(کارد والکر) به عنوان مدیر عامل شرکت انتخاب شد. تاتوم تا سال 1980 به عنوان رئیس هیئت مدیره باقی ماند. روی ای دیزنی، پسر روی او دیزنی (تنها فرد از خانواده دیزنی) به دلیل مخالفت با تصمیمات شرکت، از شغل خود استعفاء داد. روی ای دیزنی، در سال 1977 به‌عنوان مدیر اجرایی در شرکت دیزنی مشغول بود.

در سال 1977، دیزنی انیمیشن The Rescuers (نجات دهندگان)، را ساخت که در باکس آفیس مبلغ 48 میلیون دلار فروخته شد. در سال 1977 انیمیشن Pete’s Dragon (اژده‌های پیت) منتشر شد و در ایالات متحده و کانادا به مبلغ 16 میلیون دلار فروخته شد. که برای شرکت ناامید کننده بود. در سال 1979، اولین فیلم دیزنی با رتبه PG و گران‌ترین فیلم تا آن زمان با 26 میلیون دلار، به نام The Black Hole (سیاه چاله) اکران شد. این فیلم نشان داد، دیزنی می‌تواند از جلوه‌های ویژه نیز استفاده کند.

شرکت والت دیزنی در دهه 1980

در سال 1983، داماد والت دیزنی، رون میلر (Ron W. Miller) که از سال 1978 رئیس شرکت بود، مدیرعامل دیزنی شد و ریموند واتسون رئیس هیئت مدیره شد.

فیلم بزرگسالان و تأسیس Touchstone Pictures

رون میلر برای تولید فیلم‌های بزرگسالان در استودیو والت دیزنی تلاش ‌کرد و در نتیجه، برچسب توزیع فیلم Touchstone Pictures را برای تولید فیلم‌های بزرگسالان و نوجوانان در سال 1984 تأسیس کرد. (تاچ‌استون پیکچرز، فقط یک برند تجاری است و شرکتی مستقل به شکل فیزیکی تحت این نام وجود ندارد).
فیلم Splash در سال 1984 اولین رده فیلم بزرگسالان بود که تحت این برچسب منتشر شد. در هفته اول نمایش فیلم، بیش از 6.1 میلیون دلار فروش رفت. بعد از مدتی، اولین فیلم دیزنی با درجه R، در سال 1986 به نام Down and Out in Beverly Hills (پایین و بیرون در بورلی هیلز) اکران شد. این فیلم 62 میلیون دلار فروش داشت و موفقیت دیگری برای شرکت دیزنی بود. سال 1987، اولین فیلم دیزنی با رتبه PG-13، به نام Adventures in Babysitting (ماجراهای نگهداری از کودکان) منتشر شد. و موفقیت دیگر استودیو دیزنی بود.

برکناری رون میلر و مدیریت آیکل آیزنر

در سال 1984 سهامداران شرکت والت دیزنی، روی ای.دیزنی (Roy E.Disney)، سید باس(Sid Bass)، لیلیان و دایانا دیزنی(Lillian and Diana Disney) و ایروین ال‌جیکوبز(Irwin L.Jacobs) بودند. که مجموعاً حدود 35.5 درصد از کل سهام شرکت را در اختیار داشتند. آن‌ها مدیر عامل شرکت دیزنی (رون میلر)، را مجبور کردند مایکل آیزنر (رئیس پارامونت پیکچرز) را مدیر عامل جدید شرکت و جایگزین خود کند. همچنین فرانک ولز (Frank Wells)، همراه با مایکل آیزنر به عنوان مدیرعامل شرکت استخدام شد.

اقدامات آیزنر

اولین اقدام آیزنر این بود که دیزنی را به یک استودیوی فیلم‌سازی بزرگ تبدیل کند. آیزنر، جفری کاتزنبرگ (Jeffrey Katzenberg) را به عنوان رئیس بخش فیلم‌های سینمایی دیزنی انتخاب کرد. همچنین روی را به عنوان رئیس بخش انیمیشن انتخاب کرد، تا به صنعت انیمیشن کمک کند.
آیزنر تصمیم گرفت، هر 18 ماه یک فیلم انیمیشن تولید کند. آن‌ها برای کمک به بخش فیلم، شروع به ساخت کارتون‌های صبح شنبه کردند تا شخصیت‌های جدید دیزنی را برای تجارت و تولید چندین فیلم از طریق تاچ استون خلق کنند.
آیزنر با ایجاد تلویزیون تاچ استون و تولید دختران طلایی که موفقیت آمیز بود، دیزنی را بیشتر وارد صنعت تلویزیون کرد. این شرکت همچنین برای اولین بار شروع به تبلیغ پارک‌های موضوعی خود با 15 میلیون دلار کرد و نرخ حضور را 10٪ افزایش داد.
در سال 1984، دیزنی گران‌ترین فیلم انیمیشن را با 40میلیون دلار تولید کرد. اولین فیلم انیمیشنی دیزنی، به نام The Black Cauldron (دیگ سیاه)، با تصاویر کامپیوتری ساخته شد. به دلیل مضامین تیره‌تری که داشت، اولین انیمیشن دیزنی با رتبه PG بود.

شرکت Silver Screen Partners II،LP که در سال 1985 سازماندهی شد، با 193میلیون دلار فیلم‌های دیزنی را تأمین مالی کرد. در ژانویه1987، Silver Screen III شروع به تأمین مالی فیلم‌های Disney کرد و 300 میلیون دلار جمع‌آوری کرد. این عدد، بیشترین مبلغ جمع‌آوری شده برای یک مشارکت محدود تأمین مالی فیلم توسط E.F. Hutton بود. Silver Screen IV نیز برای تأمین مالی استودیوهای دیزنی راه اندازی شد.

در سال 1986، شرکت دیزنی نام خود را از والت دیزنی پروداکشنز به شرکت والت دیزنی تغییر داد. آیزنر اظهار داشت که (والت دیزنی پروداکشنز) فقط به صنعت فیلم اشاره دارد.

موفقیت بعدی شرکت دیزنی مربوط به انیمیشن The Great Mouse Detective (کارآگاه موش بزرگ) است. این انیمیشن در سال 1986 اکران شد؛ در طول اکران، 25میلیون دلار به‌دست آورد و به موفقیت مالی بسیار مورد نیاز این شرکت، در صنعت انیمیشن تبدیل شد.

افتتاح فروشگاه دیزنی و قرارداد ساخت یورو دیزنی لند

برای کسب درآمد بیشتر از تجارت، شرکت دیزنی اولین فروشگاه خرده فروشی دیزنی را در سال 1987، در گلندیل افتتاح کرد. به دلیل موفقیت اولین فروشگاه خرده فروشی، آنها دو فروشگاه دیگر در کالیفرنیا افتتاح کردند و تا سال 1990 آنها صاحب 215 فروشگاه در سراسر کشور شدند.

در سال 1987، شرکت دیزنی، قراردادی را با دولت فرانسه برای ساخت یک استراحتگاه در پاریس به نام یورو دیزنی لند امضاء کرد. یورو دیزنی لند، متشکل از دو پارک موضوعی به نام پارک دیزنی لند و پارک استودیو والت دیزنی، یک زمین گلف و شش هتل می‌باشد.
در سال 1989، شرکت دیزنی با 411 میلیون دلار درآمد و سود 187 میلیون دلاری، موفقیت مالی را تجربه کرد.

آغاز رنسانس دیزنی

در 17 نوامبر 1989، پری دریایی کوچولو (The Little Mermaid) اکران و آغاز رنسانس دیزنی در نظر گرفته شد. پری دریایی کوچولو، به انیمیشنی تبدیل شد که بیشترین درآمد را از اکران اولیه خود داشت و 233میلیون دلار در باکس آفیس به‌دست آورد.
شرکت والت دیزنی در سال1989 دو جایزه اسکار، بهترین موسیقی متن و بهترین آهنگ اورجینال را برای Under the Sea (زیر دریا) به دست آورد. در طول رنسانس دیزنی، چندین آهنگ دیزنی توسط آلن منکن (Alan Menken) و هاوارد اشمن(Howard Ashman) نوشته شد، نامزد جوایز اسکار شدند.
 دو انیمیشن  Under the Sea (زیر دریا) و Beauty and the Beast (دیو و دلبر) برنده جایزه اسکار شدند.

شرکت والت دیزنی از سال 1990 تا 2000

تأسیس Hollywood Records و جوایز‌های اسکار و گرمی

دیزنی در 1ژانویه 1990 برند ضبط Hollywood Records را برای تولید موسیقی، ازجمله موسیقی متن فیلم، تأسیس کرد. در 16 نوامبر 1990، اولین دنباله انیمیشن دیزنی The Rescuers Down Under (امدادگران زیرزمینی) اکران شد.
این انیمیشن، با استفاده از سیستم تولید انیمیشن کامپیوتری CAPS به اولین فیلم تمام دیجیتال تبدیل شد. (CAPS یک نرم‌افزار دیجیتالی می‌باشد، که توسط شرکت پیکسار ساخته شده است). این انیمیشن با مبلغ کمی حدود، ۴۷میلیون دلار فروش رفت. اما از منتقدان، نقدهای مثبت بسیاری دریافت کرد. در سال 1991، دیزنی و پیکسار برای ساخت سه انیمیشن با هم توافق کردند؛ و داستان اسباب بازی، اولین انیمییشن مشترک والت دیزنی و پیکسار بود.

در 13 نوامبر 1991، انیمیشن بعدی دیزنی Beauty and the Beast (دیو و دلبر) اکران شد و نزدیک به 430 میلیون دلار فروخته شد. دیو و دلبر، اولین فیلم انیمیشنی بود که برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم شد و شش نامزدی جایزه اسکار را دریافت کرد. همچنین اولین انیمیشنی بود که نامزد بهترین فیلم اسکار شد. انیمیشن دیو و دلبر برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی، بهترین صدا و بهترین آهنگ شد. این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و برخی آن را بهترین فیلم دیزنی می دانند.

والت دیزنی در سال 1992، همزمان با اکران جدیدشان The Mighty Ducks (اردک‌های توانا)، تیم NHL The Mighty Ducks of Anaheim را تأسیس کرد.
انیمیشن بلند بعدی شرکت والت دیزنی در 11 نوامبر 1992 به نام A Whole New World (علاءالدین) اکران شد. این انیمیشن به مبلغ 504میلیون دلار فروخته شد؛ و اولین انیمیشنی بود که فروشش، به نیم میلیارد دلار رسید. آهنگ انیمیشن علاءالدین، برنده دو جایزه اسکار بهترین موسیقی و بهترین آهنگ شد. همچنین، اولین و تنها آهنگ دیزنی بود که جایزه گرمی را برای آهنگ سال دریافت کرد.
والت دیزنی در سال 1993، فیلم بزرگسالان خود را با خرید توزیع کننده فیلم Miramax Films گسترش داد.

تاسیس Disney Wilderness Preserve

 در سال 1993، شرکت والت دیزنی، در یک سرمایه گذاری مشترک با The Nature Conservancy (سازمان محیط زیست)، 8500 هکتار زمین در فلوریدا را خریداری کرد؛ تا از حیوانات و گونه‌های گیاهی بومی محافظت کند و Disney Wilderness Preserve (منطقه حفاظت شده وحشی دیزنی) را تأسیس کرد.

رشد مالی دیزنی از سال 1984 تا سال 1994

 آوریل 1994، فرانک ولز (مدیر عامل شرکت والت دیزنی)، طی سقوط هلیکوپتر جان باخت. ولز، آیزنر و کاتزنبرگ، از سال 1984 کمک کردند، ارزش بازار شرکت والت دیزنی از 2 میلیارد دلار به 22 میلیارد دلار برسد. در طول ده سال شرکت والت دیزنی رشد 20 میلیارد دلاری داشت.

اکران موفق ترین انیمیشن و جدایی کاتنزبرگ

در 15 ژوئن 1994، انیمیشن The Lion King (شیر شاه) اکران شد و موفقیت بزرگی به همراه داشت. این فیلم دومین فیلم پرفروش تمام دوران، پس از پارک ژوراسیک و پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن تمام دوران با مجموع فروش 968.5 میلیون دلاری شد. شیر شاه دو جایزه اسکار برای بهترین موسیقی و بهترین آهنگ برای “Can You Feel the Love Tonight” به دست آورد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.
کاتنزبرگ بلافاصله پس از انتشار انیمیشن شیر شاه، شرکت والت دیزنی را ترک کرد. زیرا آیزنر سمت او را به مقام مدیر عامل دیزنی تغییر نداد. کاتنزبرگ بعد از ترک دیزنی، استودیو فیلم خود را به نام DreamWorks SKG را تأسیس کرد. درآمد شرکت والت دیزنی در سال 1994، به 10 میلیارد دلار رسید. 48% این درآمد از صنعت فیلم، 34% از پارک های دیزنی و 18% درصد از فروشگاه‌های دیزنی بود. در سال 1995، Michael Ovitz (مایکل اویتز)، جایگزین فرانک ولز شد.

از سال 1995 تا 2000

در 19 نوامبر 1995، اولین انیمیشن مشترک شرکت پیکسار و والت دیزنی به نام Toy Story (داستان اسباب بازی) اکران شد. انیمیشن داستان اسباب بازی کاملاً کامپیوتری بود و با تحسین منتقدان زیادی مواجه شد. این انیمیشن برنده جایزه اسکار دستاورد ویژه شد و همچنین اولین فیلم انیمیشنی بود که نامزد بهترین فیلمنامه اصلی شد.

والت دیزنی در سال 1995، شرکت Capital Cities/ABC را خریداری کرد. در آن زمان دومین تصاحب بزرگ شرکت، در تاریخ ایالات متحده بود. از طریق این معامله، شرکت والت دیزنی، 80٪ شبکه ورزشی ESPN و ESPN 2، 50٪ در Lifetime Television، اکثریت سهام DIC Entertainment، و 37.5٪ سهام اقلیت در A&E TV Networks را به دست آورد.

راه‌اندازی رادیو دیزنی و سایت رسمی دیزنی

پس از این معامله، در 18 نوامبر 1996، شرکت والت دیزنی یک برنامه رادیویی متمرکز برای جوانان در شبکه رادیویی ABC به نام رادیو دیزنی آغاز کرد. در 22 فوریه 1996، شرکت والت دیزنی وب سایت رسمی خود را به نشانی disney.com راه اندازی کرد. این سایت برای تبلیغ پارک‌های دیزنی، تبلیغ محصولات و فروشگاه‌های دیزنی راه‌اندازی شد. اویتز در سال1996 به‌دلیل سبک مدیریت متفاوت با آیزنر، از مقام ریاست شرکت برکنار شد.

در 19 ژوئن1996، انیمیشن بعدی دیزنی به نام The Hunchback of Notre Dame (گوژپشت نوتردام)، در گیشه منتشر شد. هرکول در 13 ژوئن 1996 اکران شد و در باکس آفیس در مقایسه با فیلم های قبلی ضعیف عمل کرد و 252 میلیون دلار فروش رفت.

قرار داد شرکت والت دیزنی با شرکت پیکسار

در 24 فوریه 1996، دیزنی به‌عنوان توزیع کننده و پیکسار به‌عنوان سازنده برای ساخت 5 انیمیشن کاملاً دیجیتال، قرارداد ده ساله امضاء کردند. آن‌ها هزینه، سود و اعتبار لوگو را تقسیم ‌کردند و فیلم‌ها را محصول دیزنی_پیکسار ‌نام‌گذاری کردند.

 

 در دوران رنسانس دیزنی، بخش فیلم تاچ استون پیکچرز نیز، فیلم‌هایی مانند: Pretty Woman 1990 (زن زیبا)، Sister Act 1992 (راهبه بدلی)، Con Air 1997 (هواپیمای محکومین)، Armageddon 1998 (آرماگدون) را اکران کرد.

شرکت دیزنی در تاریخ 22 آوریل 1998، بزرگترین پارک موضوعی جهان را با مساحت 580هکتار بر اساس موضوعات جانورشناسی افتتاح کرد.

انیمیشن‌ مولان (Mulan) در 5 ژوئن 1998 و انیمیشن مشترک پیکسار_دیزنی به نام زندگی یک حشره (Disney-Pixar A Bug’s Life) در 20 نوامبر 1998 اکران شدند. انیمیشن Mulan با 304 میلیون دلار ششمین فیلم پرفروش سال 1998 شد و انیمیشن A Bug’s Life با 363 میلیون دلار در رتبه پنجم قرار گرفت.

تارزان که پایان رنسانس دیزنی را رقم زد، در 12 ژوئن 1999 اکران شد. این انیمیشن تحسین منتقدان و 448 میلیون دلار در باکس آفیس بدست آورد. همچنین برای آهنگ “You’ll Be In My Heart” ، جایزه اسکار بهترین آهنگ اصلی را دریافت کرد.

شرکت والت دیزنی از سال 2000 تا 2010

در 25 ژانویه 2000 آیزنر (مدیر عامل شرکت دیزنی)، باب ایگر(Bob Iger) رئیس شبکه ABC را به عنوان، رئیس و مدیر اجرایی شرکت را منصوب کرد.
دیزنی با انتشار فیلم Monsters, Inc (کارخانه هیولاها) در سال 2001، موفقیت بزرگ دیگری با پیکسار بدست آورد. بعد از مدتی، دیزنی شبکه کابلی کودکان (Fox Family Worldwide) را خریداری کرد. این معامله همچنین شامل 76 درصد سهام در فاکس کیدز اروپا، فاکس کیدز آمریکای لاتین، بیش از 6500 قسمت از کتابخانه برنامه نویسی سابان اینترتینمنت و کانال فاکس فامیلی بود.

افت و خیز‌های والت دیزنی

در سال 2001، دیزنی با ضرر خالص مالی 158 میلیون دلاری، کاهش بینندگان در شبکه تلویزیونی ABC، و همچنین کاهش گردشگری به دلیل حملات 11 سپتامبر درآمدش کاهش یافت. درآمد دیزنی در سال2001، 120میلیون دلار بود، که نسبت به سال قبل 920میلیون دلار کاهش یافت.
دیزنی برای کمک به صرفه‌جویی در هزینه‌ها، 4000 کارمند خود را اخراج کرد و 300 تا 400 فروشگاه دیزنی را بست. در سال 2003، دیزنی به اولین استودیو تبدیل شد که در یک سال 3 میلیارد دلار در گیشه به دست آورد. روی دیزنی در سال 2003 بازنشستگی خود را به‌دلیل نحوه اداره شرکت اعلام کرد و از آیزنر خواست تا بازنشسته شود.

در سال 2004 سهامداران، آیزنر را از سمت خود به عنوان رئیس هیئت مدیره کنار گذاشتند و جورج جی میچل، که یکی از اعضای هیئت مدیره بود، به عنوان جانشین آیزنر معرفی کردند. در ماه آوریل، دیزنی امتیاز ماپت‌ها را به قیمت 75 میلیون دلار از شرکت جیم هنسون خریداری کرد و در این روند شرکت هلدینگ ماپتز، LLC را تأسیس کرد.

پس از موفقیت عظیم انیمشن‌های پیکسار_دیزنی به نام در جستجوی نمو 2003 (Finding Nemo) و شگفت انگیزان2004 (The Incredibles) که با 936 میلیون دلار به دومین فیلم پرفروش تمام دوران تبدیل شد. و در سال 2004 قرار داد پیکسار و دیزنی به پایان رسید.

پس از اینکه فروشگاه‌های دیزنی با مشکل مواجه شدند، شرکت والت دیزنی در 20 اکتبر2004، 313 فروشگاه زنجیره‌ای دیزنی را به Children’s Place فروخت. همچنین در سال 2005 تیمMighty Ducks NHL را به هنری ساموئلی و همسرش سوزان فروخت. پس از این اتفاقات، روی تصمیم گرفت دوباره به شرکت برگردد. به روی نقش مشاور به‌عنوان “کارگردان بازنشسته” داده شد.

یازدهمین پارک موضوعی دیزنی (دیزنی لند) در هنگ کنگ چین، در 12سپتامبر 2005 افتتاح شد. در اول اکتبر 2005، باب ایگر رسماً به عنوان رئیس شرکت (جایگزین آیزنر) انتخاب شد.

در 6 فوریه، شرکت والت دیزنی اعلام کرد که شبکه‌های رادیویی ABC و 22ایستگاه خود را با Citadel Broadcasting (ارتباطات سیتادل) ادغام خواهد کرد. از طریق این معامله، دیزنی همچنین 52٪ از شرکت پخش تلویزیونی Citadel Communications را به‌دست آورد. و مجموعه فیلم موزیکال دبیرستان موسیقی (High School Musical) از کانال دیزنی پخش شد.

خرید پیکسار و موفقیت‌های بعدی

در 24 ژانویه 2006، دیزنی اقدام به خرید پیکسار از استیو جابز به مبلغ 7.4 میلیارد دلار کرد. باب ایگر، جان لستر(مدیر ارشد اجرایی پیکسار) و اد کاتمول را به عنوان رئیس استودیو انیمیشن پیکسار انتخاب کرد.

در سال 2006، فیلم اکشن دزدان دریایی کارائیب:سینه مرد مرده (Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest)، بزرگترین موفقیت دیزنی و سومین فیلم پرفروش تاریخ بود که بیش از 1 میلیارد دلار در گیشه به‌دست آورد. فیلم High School Musical 2 در سال 2007 در کانال دیزنی منتشر شد و چندین رکورد رتبه بندی را شکست. فیلم دزدان دریایی کارائیب:پایان جهان (Pirates of the Caribbean: At World’s End) با 960 میلیون دلار به پرفروش ترین فیلم سال 2007 تبدیل شد.

در سال 2007 و 2008 انیمیشن Ratatouille (موش سرآشپز) و WALL-E از دیزنی-پیکسار، دستاورد فوق‌العاده‌ای برای شرکت بود. انیمیشن وال_ای برنده اسکار بهترین انیمیشن بلند شد.

در فوریه 2009، دیزنی با استودیو DreamWorks برای توزیع 30 فیلم خود در طی 5 سال آینده از طریق تاچ استون پیکچرز قرارداد امضاء کرد و دیزنی 10٪ از درآمد ناخالص را به‌دست آورد. با اکران فیلم پرطرفدار Up (بالا) در سال 2009، دیزنی 735 میلیون دلار در گیشه به دست آورد و این فیلم همچنین برنده اسکار بهترین انیمیشن بلند شد. در 16 دسامبر2009، روی ای دیزنی به عنوان آخرین فرد از خانواده دیزنی که به طور فعال برای دیزنی کار می کرد، بر اثر سرطان معده درگذشت.

در سال 2010، دیزنی فیلم آلیس در سرزمین عجایب و دیزنی-پیکسار انیمیشن داستان اسباب بازی 3 را منتشر کرد. هر دو آثار بیش از 1 میلیارد دلار فروش رفت. داستان اسباب بازی(Toy Story 3)به اولین و پرفروش ترین انیمیشن تبدیل شد. دیزنی اولین استودیویی بود که دو فیلم 1 میلیارد دلاری را در یک سال منتشر کرد.

شرکت والت دیزنی از 2010 تا کنون

درسال 2011، دیزنی آخرین انیمیشن متحرک سنتی خود را Winnie the Pooh (وینی پو) به سینماها عرضه کرد.

انتشار فیلم Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته) بیش از 1 میلیارد دلار به دست آورد. هشتمین فیلمی بود که مبلغ بالای 1 میلیارد دلار را به‌دست آورد و پردرآمدترین فیلم دیزنی در سطح بین المللی شد. دزدان دریایی کارائیب، سومین فیلم پرفروش تاریخ شد.

خرید لوکاس فیلم و تأسیس شرکت والت دیزنی هند

در ژانویه 2011، استودیو تعاملی دیزنی 200 کارمند را اخراج کرد. در ماه آوریل، شرکت والت دیزنی، پارک موضوعی جدید شانگهای دیزنی توچال را ساخت. در ماه اوت، باب ایگر در یک کنفرانس تلفنی اظهار داشت که پس از موفقیت خریدهای پیکسار و مارول، شرکت والت دیزنی به دنبال خرید شخصیت‌های جدید یا کسب‌وکارهایی هستند که قادر به خلق شخصیت‌های عالی و داستان‌های عالی هستند. در 30 اکتبر 2012، دیزنی اعلام کرد که Lucasfilm Ltd را، از جورج لوکاس خریداری خواهد کرد.
از طریق این قرارداد، دیزنی حق امتیاز شرکت لوکاس فیلم و همچنین جنگ ستارگان را به دست آورد. آنها گفتند که هر 2 تا 3 سال یک فیلم جدید خواهند ساخت و اولین آن در سال 2015 اکران شد. ایندیانا جونز و همچنین استودیوی جلوه های بصری صنعتی Light & Magic و سازنده بازی های ویدیویی LucasArts در 21 دسامبر 2012 تکمیل شد.

در اوایل فوریه 2012، دیزنی خرید UTV Software Communications (شرکت والت دیزنی هند) را تکمیل کرد و بازار خود را بیشتر در هند و آسیا گسترش داد. در ماه مارس، باب ایگر نقش رئیس هیئت مدیره را بر عهده گرفت.

فیلم انتقام جویان مارول (Marvel’s The Avengers)، با فروش اولیه 1.3 میلیارد دلاری، سومین فیلم پرفروش تمام دوران شد. فیلم مرد آهنی (Iron Man)، با بیش از 1.2 میلیارد دلار در گیشه به عنوان یک موفقیت بزرگ در سال 2013 منتشر شد.

در همان سال، انیمیشن منجمد دیزنی اکران شد و با 1.2 میلیارد دلار تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن تمام دوران شد. این فیلم به قدری محبوب شد که شرکت والت دیزنی یک میلیارد دلار از آن را در عرض یک سال به دست آوردد و کمبود جهانی کالا برای فیلم رخ داد.

پایان انیمیشن دو بعدی

در مارس 2013، باب ایگر اعلام کرد که هیچ فیلم انیمیشنی دو بعدی در حال توسعه وجود ندارد و یک ماه بعد بخش طراحی دستی انیمیشن بسته شد، و چندین کارمند قدیمی آن بخش اخراج شدند. در 24 مارس 2014، دیزنی Maker Studios، یک شبکه چند کانالی فعال در YouTube را به مبلغ 950 میلیون دلار خریداری کرد.

درآمد میلیارد دلاری شرکت والت دیزنی

در سال 2016 پس از اکران انیمیشن موفق Inside Out که بیش از 800 میلیون دلار درآمد داشت، فیلم مارول Avengers: Age of Ultron اکران شد و بیش از 1.4 میلیارد دلار فروش رفت. جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد، اکران شد و بیش از 2 میلیارد دلار فروخته شد و سومین فیلم پرفروش تمام دوران‌ها شد.

در سال 2016، دیزنی چهار فیلم به نام: انیمیشن Zootopia، فیلم Marvel Captain America: Civil War، فیلم Pixar Finding Dory و Rogue One: A Star Wars Story داشت. هر کدام از این فیلم‌ها بیش از یک میلیارد دلار درآمد داشتند. همین موضوع دیزنی را به اولین استودیویی تبدیل کرد که درآمدش از 3میلیارد دلار در گیشه داخلی گذشت.

در 23 مارس 2017 دیزنی اعلام کرد: باب ایگر با تمدید یک ساله دوره مدیرعاملی خود، تا 2 ژوئیه 2019 موافقت کرده است. همچنین باب ایگر قبول کرده است، پس از کناره گیری از سمت مدیر عاملی به مدت سه سال به عنوان مشاور در شرکت بماند.
در 8 آگوست 2017، دیزنی اعلام کرد که به قرارداد توزیع خود با سرویس استریم نتفلیکس خاتمه می‌دهد و قصد دارد پلتفرم استریم خود را تا سال 2019 بر اساس فناوری BAMtech راه اندازی کند. در این مدت، دیزنی ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد تا ۷۵ درصد از سهام BAMtech را به‌دست آورد. دیزنی همچنین قصد داشت تا سال 2018 یک سرویس پخش ESPN را با “10000 بازی و رویداد زنده منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی در سال” راه اندازی کند.

در ماه نوامبر، دیزنی و فاکس قرن 21 شروع به مذاکره در مورد معامله‌ای کردند که در آن دیزنی بیشتر دارایی‌های فاکس را به‌دست آورد. در سال 2017، دیزنی دو فیلم Beauty and the Beast و Star Wars: The Last Jedi را اکران کرد. دیزنی سرویس پخش اشتراکی ورزشی ESPN+ را در 12 آوریل راه‌اندازی نمود.
در ژوئن 2018، دیزنی اعلام کرد که جان لستر تا پایان سال شرکت را ترک خواهد کرد و تا آن زمان به عنوان مشاور باقی خواهد ماند. شرکت دیزنی، جنیفر لی، کارگردان فیلم Frozen و یکی از نویسندگان انیمیشن رالف خرابکار و پیت داکتر که از سال 1990 با پیکسار همکاری می‌کرد و فیلم Up را کارگردانی کرد؛ به عنوان رئیس استودیو انیمیشن پیکسار معرفی کرد.

دیزنی دوباره ۷میلیارد دلار در باکس آفیس به‌دست آورد، مثل سال ۲۰۱۶ که رکوردشکن بود، با سه فیلم ۱ میلیارد دلاری، فیلم های مارول Black Panther و Avengers: Infinity War و Pixar Incredibles 2، با Infinity War که از ۲ میلیارد دلار گذشت و تبدیل به پنجمین فیلم پرفروش تاریخ شد.

در 20 مارس 2019، دیزنی دارایی‌های فاکس قرن بیست و یکم را به مبلغ 71.3 میلیارد دلار از مالک روپرت مرداک خریداری کرد. که این بزرگترین خرید در تاریخ دیزنی بود. پس از این خرید، نیویورک تایمز دیزنی را به عنوان “یک غول بزرگ سرگرمی به اندازه‌ای که جهان هرگز ندیده است” توصیف کرد.

در آغاز سال 2020، دیزنی نام فاکس را از تمام دارایی‌های خود حذف کرد و نام آن را به استودیو قرن بیستم و سرچ لایت پیکچرز تغییر داد.

در 12 نوامبر2021، ویدئوی اشتراکی دیزنی بر اساس تقاضای سرویس استریم دیزنی+ که دارای 500 فیلم و 7500 قسمت از برنامه‌های تلویزیونی از دیزنی، پیکسار، مارول، جنگ ستارگان، نشنال جئوگرافیک و سایر برندها بود، در ایالات متحده، کانادا و هلند راه‌اندازی کرد. در روز اول، پلتفرم استریم بیش از 10 میلیون اشتراک داشت و تا سال 2022 در بیش از 190کشور، 135میلیون مشترک داشت.

 باب چاپک که به مدت 18 سال در این شرکت بود و رئیس هیئت مدیره پارک‌ها، تجربیات و محصولات دیزنی بود، پس از استعفای باب ایگر در 25 فوریه 2020، مدیرعامل دیزنی شد. همچنین باب ایگر اعلام نمود تا 31دسامبر 2021، برای کمک به استراتژی خلاقانه شرکت، به عنوان رئیس اجرایی در شرکت خواهد ماند.

بیماری COVID-19 و تاثیراتش بر دیزنی

در آوریل2021، ایگر وظایف عملیاتی شرکت را به عنوان رئیس اجرایی برای کمک به شرکت در طول بیماری COVID-19 از سر گرفت و چاپک به عنوان هیئت مدیره منصوب شد.

در طول بیماری همه‌گیر کووید-19، دیزنی تمام پارک‌های موضوعی خود را تعطیل کرد، چندین فیلم را که قرار بود اکران شوند به تأخیر انداخت و همه عملیات‌ها را در خط کشتیرانی خود متوقف کرد. به دلیل تعطیلی‌ها، دیزنی پرداخت 100000 کارمند را متوقف کرد، اما همچنان مزایای کامل مراقبت‌های بهداشتی را ارائه می‌داد. همچنین از کارکنان ایالات متحده درخواست کرد، چک محرک 2 تریلیون دلاری برای دریافت مزایای دولتی دهند و ماهیانه 500 میلیون دلار برای شرکت صرفه‌جویی کنند. علاوه بر این، باب ایگر کل حقوق 47.5 میلیون دلاری خود را رها کرد و چاپک 50 درصد از حقوق خود را کاهش داد.

ضرر مالی والت دیزنی بر اثر COVID-19

در سه ماهه دوم سال 2020، شرکت والت دیزنی 1.4 میلیارد دلار زیان را گزارش کرد. درآمد شرکت والت دیزنی کاهش 91درصدی داشت. درآمد دیزنی از 5.4 میلیارد دلار در سال به 475 میلیون دلار رسید. در ماه سپتامبر، شرکت والت دیزنی مجبور شد 28000 کارمند خود را از بخش پارک‌ها، تجربیات و محصولات خود اخراج کند که 67درصد آنها کارگران پاره‌وقت بودند. رئیس بخش، جاش دامارو نوشت: “در ابتدا امیدوار بودیم که این وضعیت کوتاه مدت باشد و به سرعت بهبود پیدا کنیم و به حالت عادی برگردیم. هفت ماه بعد متوجه شدیم که اینطور نیست.” 
دیزنی در سه ماهه سوم سال 2020 مجموعاً 4.7 میلیارد دلار از دست داد. در ماه نوامبر، دیزنی 4000 کارمند دیگر را از بخش پارک‌ها، تجربیات و محصولات اخراج کرد که در مجموع به 32000 کارمند رسید. دسامبر سال2020 شرکت دیزنی، آلن برگمن را به عنوان رئیس بخش محتوای استودیوی دیزنی برای نظارت بر استودیوهای فیلم خود منصوب کرد.

به دلیل رکود اقتصادی COVID-19، دیزنی استودیوی انیمیشن قرن بیستم بلو اسکای را در فوریه 2021 تعطیل کرد. با توقف فعالیت تلویزیون تاچ استون در دسامبر، دیزنی در مارس 2021 اعلام کرد که بخش جدیدی از شرکت، بیستمین انیمیشن تلویزیونی را راه اندازی خواهد کرد تا بر مخاطبان بالغ تمرکز کند.

قراراد دیزنی و سونی

در آوریل2021، دیزنی و سونی با یک قرارداد و مجوز چند ساله، موافقت کردند که دیزنی امکان دسترسی به فیلم‌های سونی از سال 2022 تا 2026 را دارد تا پس از پایان قرارداد سونی با نتفلیکس، در شبکه‌های تلویزیونی آن‌ها پخش شوند یا در دیزنی پلاس پخش شوند.

اگرچه دیزنی به دلیل COVID-19 در باکس آفیس عملکرد خوبی نداشت، اما انتشار انیمیشن Encanto (افسون) در سال 2021 توسط دیزنی، یکی از بزرگترین موفقیت‌ها در طول کرونا بود. همچنین آهنگ مربوط به انیمیشن افسون به نام «We Don’t Talk About Bruno» بسیار محبوب شد.

در 31 دسامبر2021، باب ایگر اعلام نمود از ریاست هیئت مدیره کناره گیری خواهد کرد. برای جایگزینی ایگر، شرکت یک مدیر اجرایی در گروه کارلایل و عضو فعلی هیئت مدیره، سوزان آرنولد را به عنوان اولین رئیس زن دیزنی وارد کرد.

تهاجم روسیه به اکراین

در 10 مارس2022، دیزنی تمام عملیات خود را در روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین متوقف کرد. دیزنی اولین استودیوی بزرگ هالیوود بود که انتشار یک فیلم سینمایی مهم را به دلیل تهاجم روسیه متوقف کرد و دیگر استودیوهای فیلم بلافاصله از این کار حمایت کردند. و انتشار فیلمشان را متوقف کردند.

در 20 نوامبر 2022، چاپک به دلیل عملکرد ضعیف درآمدی، از کار برکنار شد. باب ایگر سمت مدیرعاملی را پذیرفت و جایگزین چاپک شد. هیئت مدیره اعلام کرد که ایگر به مدت دو سال با مأموریت توسعه استراتژی برای رشد مجدد و کمک به شناسایی جانشین خدمت خواهد کرد.

تکمیلی

بخش استودیو والت دیزنی دارای شرکت های تولید فیلم های برجسته است. که شامل مجموعه‌ای از استودیوهای فیلم معتبر از جمله دیزنی(Disney)، والت دیزنی پیکچرز(Walt Disney Pictures) استودیو انیمیشن والت دیزنی(Walt Disney Animation Studios)، استودیو انیمیشن پیکسار(Pixar Animation Studios)، لوکاس فیلم(Lucasfilm)، استودیو مارول(Marvel Studios)، سرچ لایت پیکچرز(Searchlight Pictures) و استودیو قرن بیستم(th20Century Studios ) است. همچنین رتبه گروه تئاتر دیزنی، تهیه‌کننده نمایش‌های صحنه در سطح جهانی است. و محتوای تولید شده توسط این استودیوها را هم برای نمایشگاه تئاتر و هم برای خدمات پخش شرکت به بازار عرضه می کنند.

سخن پایانی

آژانس بالی سعی دارد بهترین مطالب را برای شما گردآوری و به اشتراک بگذارد. امیدواریم که این مقاله برای شما جذاب بوده باشد و با تاریخچه کمپانی والت دیزنی آشنا شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed