چطور بهترین ایده را برای بسته بندی پیدا کنیم؟

عنوان ها

5 نکته برای رسیدن به بهترین ایده برای بسته بندی

به وسیله‌ی طراحی بسته‌ بندی، می‌توانیم محصولات زیادی را به‌یاد بیاوریم. برخی از این محصولات، تنها با نوع بسته ‌بندی، رنگ بسته و حتی کپی رایتی (نوشته تبلیغاتی) که برای تبلیغات ساخته می‌شود، در ذهنمان می‌مانند. این قدرت تأثیرگذاری مثبت و حتی منفی تبلیغات و برندینگ را نباید نادیده بگیریم. نکات زیر می‌توانند به شما کمک کنند یک بسته بندی خلاقانه و جذاب ایجاد کنید. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم.

از خود محصول بهره ببرید

از خود محصولتان بهره ببرید و سعی کنید آن را با بسته بندی تلفیق کنید. یعنی بسته بندی می تواند بخش‌هایی از محصول را نشان دهد. برای مثال، از یک بخش تلق مانند در بسته بندی استفاده کنید تا مشتریان بتوانند آن را ببینند.

این کار علاوه بر اینکه ظاهر جذابی به بسته بندی نهایی می‌بخشد، باعث می‌شود محصول به ویژه محصولات خوراکی به خوبی مشاهده شود. به این صورت مشتریان می‌توانند به وضوح کیفیت کالا را ببینند و به راحتی اعتماد کنند، برای مثال کیفیت کالایی مثل میوه خشک را می‌توان اینطور متوجه شد. در نتیجه چنین عملکردی، فروش افزایش پیدا می کند و شهرت برند شما هم حتمی خواهد بود.

خلاقیت در بسته بندی

با خلاقیت در بسته بندی می توانید محصول خود را بهبود بخشید. حتی با کمترین بودجه هم می توانید نمونه های موفقی داشته باشید. خلاقیت می تواند به همه ایده‌ها کمک کند. به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید بخشی از محصول را نشان دهید، می توانید از طراحی خاصی استفاده کنید که تکمیل کننده محصول در داخل بسته باشد.

برای مثال، از مدادهای رنگی که به شکل دندان‌های رنگی یک حیوان تشکیل شده‌اند استفاده کنید یا در طرح بسته بندی، چهره یک دختر که چوب شور داخل بسته به شکل موهایش طراحی شده است را قرار دهید. این ایده‌ها باعث جلب توجه مشتریان و تشویق آنها به خرید محصول می شوند.

اگر هر دو ایده بالا را در کنار دو بسته بندی ساده‌تر محصول فرض کنیم مجموعاً 4 بسته بندی برتر خواهیم داشت، مشتری ابتدا بسته بندی جذاب را می‌بیند و فکر می‌کند که ارزش امتحان کردن آن را دارد. اگر همچنین محصول داخل بسته با کیفیت باشد، شما می‌توانید مشتریان دائمی را به دست آورید.

تگ لاین داشتن

تگ لاین یا شعار تبلیغاتی یک عبارت است که برندها از آن برای معرفی خود و خدمات خود استفاده می کنند. این شعار در تبلیغات تلویزیونی، بنرها، بسته بندی محصولات و حتی برگه ها دیده می شود. مثال‌هایی از تگ لاین‌های ایرانی عبارتند از: “امرسان: زیبا، جادار، مطمئن” و “پودر کیک رشد: به همین سادگی، به همین خوشمزگی”.

برای انتخاب تگ لاین بر روی بسته بندی، باید به چند نکته توجه کنید. این شعار باید کوتاه و جذاب باشد و کلمات غیر ضروری را حذف کنید. بهتر است از ترکیب کلمات یا عبارات استفاده کنید و نه جملات. اگر شعار آهنگین باشد یا قافیه داشته باشد، بهتر است. اما شرط اجباری در این مورد وجود ندارد و می توانید یک شعار کوتاه بدون قافیه انتخاب کنید.

مهمترین نکته این است که شعار ارتباط مناسبی با مفهومی که در ذهن مخاطب ایجاد می کند، داشته باشد. پیشنهاد می کنیم قبل از تصمیم‌گیری نهایی، نظر یک یا چند کارشناس (کپی رایتر) را در این زمینه بپرسید. این به شما کمک می‌کند تا تگ لاین یا شعار مناسبی را انتخاب کنید که با مفهوم و هویت برندتان هماهنگ باشد.

سادگی را رعایت کنید

برای بسته ‌بندی محصولات، به سادگی توجه کنید. نیازی به پیچیدگی و هزینه‌های بالا ندارید. همیشه به یاد داشته باشید که سادگی رمز موفقیت در بسته بندی است.  به جای اینکه تجملات ترند روز (موضوعات موقت روزانه) را دنبال کنید، طراحی‌های ساده و زیبا را ترجیح دهید. برخی از برند‌ها روی موضوعات ترند کار می کنند اما باید بدانید که ترند روز به روز تغییر می کنند و این نکته ضرر زیادی به برند شما خواهد زد.  مثال‌های موفقی همانند اپل نشان می‌دهند که می‌توان با حفظ سادگی، همچنان به عنوان یک برند لوکس و خاص شناخته شد.

داستان داشته باشید

بهتر است یک داستان برند برای خودتان ایجاد کنید. بدون توجه به اینکه پشت برند شما و راه‌اندازی آن یک داستان جذابی دارد یا نه، می‌توانید داستان خاصی برای برندتان ایجاد کنید. اگر در حوزه‌ی تجارت فعالیت می‌کنید، می‌دانید که در بازار فروش، شناخت رفتار مخاطبان سبب موفقیت است. از این رو، مفید است که با علایق و نیازهای مخاطبانتان آشنایی داشته باشید. همچنین، پیروی از نکات مهم بسته‌بندی از دید مشتریان بهترین راه است.

یکی از موضوعاتی که اهمیت آن را باید در نظر بگیرید، ارائه یک حس خاص به مخاطبان هنگام خرید محصول است. داشتن یک داستان برای برند شما هویتی ایجاد می‌کند و برای خریداران، این به معنای ایجاد اعتماد است. بسیاری از برندها، همراه با محصولاتشان، احساسات و داستان‌ها را فروش می‌دهند. به عنوان مثال، برندهای لوکس احساس لوکس بودن را به مخاطبان القا می‌کنند. شما هم قطعاً با داستان‌هایی مانند طراحی لوگو گوچی آشنا هستید. داشتن یک داستان، به معنای داشتن اعتبار و ریشه است و به شما کمک می‌کند به عنوان یک برند معتبر شناخته شوید.

 

نکته مهم ایده خوب برای بسته بندی

چالش‌های مشتری را بشناسید

بعضی بسته‌ بندی‌ها قادر به حفاظت از کالا را در برابر آسیب‌ها و ضربه‌ها نیستند. برای مثال، فرض کنید بسته ‌بندی‌ای برای فروش کارتن روغن شیشه‌ای طراحی شده است ولی خیلی ضعیف است و در حین حمل و نقل، برخی از شیشه‌های قطره چکان ممکن است شکسته شوند. راه‌حل برای این مشکل می‌تواند استفاده از مواد مقاوم و محافظتی در بسته‌ بندی باشد تا بتوان از محصولات به خوبی محافظت کرد. برای مثال استفاده از کارتن ایفولوت به جای مقوای ایندربرد. اما در کل باید با توجه به نوع محصول خود بسته بندی مورد نظر را انتخاب کنید و برای شناخت آن بهتر است مقاله 6 نوع بسته بندی اصلی را مطالعه کنید.

جمع بندی

برای پیدا کردن بهترین ایده برای بسته ‌بندی، تحقیق و بررسی بازار بسیار مهم است. می‌توانید با مطالعه مقالات و کتاب‌ها، حضور در کنفرانس‌ها و نشریات حرفه‌ای در این زمینه، اطلاعات جدیدی را از این صنعت کسب کنید. همچنین، مشتریان را به عنوان منبع اصلی در نظر بگیرید و آنها را برای شنیدن نظرات و نیازهایشان مصاحبه کنید. همچنین، با همکاران و افرادی که در صنعت مشابه تخصص دارند، درباره تجربیات، پیشنهادات و ایده‌هایشان صحبت کنید. این برای شما می‌تواند منابع ارزشمندی برای بهبود فرآیند بسته‌بندی و پیدا کردن ایده‌های جدید باشد.

پست های اخیر

Baly Agency

Baly Agency

آژانس بالی جای است که خلاقیت و عملکرد ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند و این امر حرکت روبه جلو دارد. حوزه فعالیت ما در حیطه طراحی بسته بندی، طراحی هویت بصری برند، طراحی وبسایت و تولید انیمیشن است.

تمام پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed