انواع کاغذ در طراحی بسته بندی

عنوان ها

7 نوع کاغذ مناسب بسته بندی محصولات

هنگام انتخاب نوع کاغذ برای بسته بندی محصولات، مهم است که توجه کنید که آن‌ها بتوانند جذابیت بصری داشته باشند و کار خود را به عنوان حفاظت از کالا به درستی انجام دهد. این امر می‌تواند به شما در افزایش فروش محصول و تبلیغ برند کمک کند، سعی کنید این 14 اشتباه رایج در بسته بندی محصول را انجام ندهید. (برای خواندن روی متن را لمس کنید).

کاغذها می‌توانند برای ذخیره‌سازی، حمل و نقل و محافظت از محصول در برابر ضربه‌ها و آسیب‌ها مناسب باشند. بنابراین، مهم است قبل از انتخاب یک نوع کاغذ برای بسته بندی محصول، با ویژگی‌های هر کدام آشنا شوید. برای انجام این کار، باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید تا جنس و نوع مناسب کاغذ خود را تعیین کنید.

در اینجا آژانس بالی 7 نوع کاغذ مناسب بسته بندی محصولات را برای شما آورده است:

کاغذ کرافت

وقتی به بسته بندی سنتی کالا فکر می‌کنیم، احتمالاً اولین نوع کاغذ که به ذهنتان می‌رسد، کاغذ کرافت Kraft Paper است. کاغذ کرافت قهوه‌ای رنگ که حس کلاسیک و سنتی بودن آن را بیشتر می‌کند. این نوع کاغذ به دلیل استحکامی که دارد، برای حمل اشیاء سنگین بسیار مناسب است.

مواد تشکیل دهنده کاغذ کرافت از چوب درختان کاج و صنوبر به دست آمده است، که ظاهر قهوه‌ای طبیعی به آن می‌دهد. کاغذ کرافت را می‌توان مجدد به طبیعت برگرداند چرا که قابل تجزیه است و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند، این گزینه باعث ارزشمند شدن برند شما می‌شود چرا که با این کار به طبیعت احترام گذاشته می‌شود!

برای محصولاتی مثل، غذاهای خانگی، ساک دستی خرید و بسته بندی قهوه و بسته بندی شکلات مناسب است.

مقوا سفید

کاغذ سفید یا مقوا سفید  White Paperboardبه طور طبیعی، سفید نیستند بلکه برای رسیدن به درجه سفید آن، باید آنها را سفید کنیم و رنگ قهوه‌ای طبیعی را روی آنها از بین ببریم. استفاده از مقوا سفید خیلی پرکاربرد است چرا که قابلیت چاپ چند رنگ را دارد و بیشتر بسته بندی‌های لوکس از این کاغذ استفاده می‌کنند که در گرماژ مختلف در دو مدل کوتد و آنکوتد وجود دارد، البته عمده دستگاه‌های چاپی که در ایران وجود دارند تا گرماژ 300 توانایی چاپ را دارند. رنگ سفید مقوا، باعث حرفه‌ای شدن بسته بندی محصول می‌شود و ازشمندی کالا شما را بالا می‌برد.

عمده محصولاتی که وزن زیر 1 کیلوگرم را دارند می‌توانند از این کاغذ استفاده کنند.

کاغذ هنری

نوع دیگر کاغذ مناسب بسته بندی، “کاغذ پوشش داده” است. کاغذ هنری Art Paper، بافت سطح این نوع کاغذ با کاغذ کرافت و سفید متفاوت است. این نوع کاغذ صافتر و براقتر است. نمونه این کاغذ یکرو براق نیز است. اگر میخواهید بسته بندی خود دارای رنگ خاصی باشند، این نوع کاغذ برای شما مناسب است. همچنین میتوانید طرح‌های چاپی روی آن قرار دهید که شما را به نوع جدیدی از بسته بندی می‌رساند، در بازار ایران کاغذ و مقوا هنری مدل‌های مختلفی دارد که تفاوت آن‌ها در نوع بافت، رنگی بودن آن و گرماژ است.

کاغذ کادو

این کاغذ پوشش دار یا Wrapping Paper، به شما اجازه می‌دهد روی آن چاپ رنگی انجام دهید. چیزی که این کاغذ را ویژه می‌کند، این است که بسیار محکم و مقاوم بوده و به راحتی آسیب پذیر نیست. همچنین، ضریب نفوذ رطوبت و هوا در آن بسیار کم است. به همین دلیل، این کاغذ برای بسته ‌بندی مواد غذایی بسیار مناسب است، زیرا بسیار بهداشتی و محافظ است.

برای ساخت بسته ‌بندی با کیفیت، بهتر است از کاغذهایی استفاده شود که قابلیت لمینت کردن یا روکش کردن آن باشد. از این رو، می‌توانید از کاغذ کرافت یا مقوا گلاسه هم استفاده کنید و آن را لمینت کنید تا بسته بندی را با سطح صاف و براق یا مات بسازید. همچنین، در صورت تمایل می‌توانید در هر دو طرف کاغذ چاپ کنید چرا که بافت کاغذ طوری طراحی شده که جوهر به آن سوی آن نفوذ نخواهد کرد، البته این مورد در کاغذ گلاسه نیز صدق می‌کند.

برای خواندن 5 روش چاپ برای بسته بندی می‌توانید از این مقاله کمک بگیرید.

کاغذ راه راه

اگر قصد ساخت یک بسته بندی مقوام و بادوام را دارید، می‌توانید از کاغذ راه راه Corrugated Paper استفاده کنید. این نوع کاغذ به شکلی طراحی شده‌اند تا با شکل موجی، استحکام بیشتری در حمل و نقل داشته باشند. آنها به صورت لایه‌های تخته‌ای قابل تشخیص هستند و بین این لایه‌ها ممکن است خالی نباشد. این وجود شکل موجی در سطح کاغذ، ظاهری منحصر به فرد به بسته بندی شما می‌دهد که شاید برای هر بسته بندی مناسب نباشد.

کاغذ بازیافتی

اگر می‌خواهید یک بسته بندی سازگار با محیط زیست تولید کنید، بهترین گزینه استفاده از کاغذ بازیافتی Recycled Paper است. استفاده از این نوع کاغذ، به کاهش ضایعات بسته‌بندی کمک می‌کند. استفاده از کاغذ بازیافتی می‌تواند آلودگی ناشی از بسته‌بندی که ممکن است به سرعت در سطل زباله منتقل شود را به حداقل برساند. بسیاری از کاغذهای کرافت از کاغذ بازیافتی ساخته می‌شوند. کاغذ قابل بازیافت است و می‌توان آن را بارها بازیافت کرد.

کاغذ مخصوص

برای ساخت کاغذ مخصوص، از چندین متریال استفاده می‌شود. ممکن است کاغذ متالیک، کاغذ فیلمی، کاغذی با روکش آلومینیومی یا کاغذ ضد الکتریسیته ساکن داشته باشد. این نوع کاغذ تماماً از کاغذ ساخته نمی‌شوند، مثلاً کاغذ با روکش فویل وجود دارند. این کاغذ برای استفاده‌های خاصی طراحی شده‌اند.

به عنوان مثال، کاغذ با روکش فویل برای مواد غذایی مثل چیپس مناسب است و کیسه کاغذی ضد الکتریسیته ساکن برای جلوگیری از صدمات احتمالی در هنگام لمس آن طراحی شده است. معمولاً گران‌تر هستند، اما اگر نیازهای خاص محصولی را که در داخل آنها قرار داده می‌شود برآورده کنند، ارزش آن را دارد.

 

برای انتخاب مناسب کاغذ بهتر است اول نوع بسته بندی خود را انتخاب کنید، برای مثال اگر محصول شما چای خشک است باید تصمیم بگیرید که آن را در قوطی پلاستیکی قرار می‌دهید یا فلزی و برای آن چه جعبه‌ای در نظر دارد، برای راهنمایی در این مورد بهتر است مقاله 6 نوع بسته بندی اصلی را مطالعه کنید.

جمع بندی

انتخاب کاغذ مناسب برای بسته بندی با توجه به بودجه شما، وزن کالا، قابلیت چاپ، اندازه یا سایز محصول، تجربه کاربری، موارد بهداشتی و… ممکن است متغییر باشد برای مثال برای مواد غذایی باید از کاغذهای بهداشتی استفاده کنید که هم از عطر و طعم محصول محافظت کند و هم در مقابل آلودگی‌ها و حمل نقل درست عمل کند.

پست های اخیر

Baly Agency

Baly Agency

آژانس بالی جای است که خلاقیت و عملکرد ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند و این امر حرکت روبه جلو دارد. حوزه فعالیت ما در حیطه طراحی بسته بندی، طراحی هویت بصری برند، طراحی وبسایت و تولید انیمیشن تبلیغاتی است.

تمام پست ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed